Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Luky, šípy, kuše atp. -moderovaná diskuse.

Moderátoři: lasky, Pája1111, hawkwind

Avatar uživatele
Pája1111
Bůh inhumačních technik
Bůh inhumačních technik
Příspěvky: 1346
Registrován: 05 Pro 2006, 10:08
SHŠ: Divoké svině
Místo/Bydliště: Brno

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvekod Pája1111 » 27 Led 2016, 19:05

earendil napsal:2.) Asi dost hloupý dotaz, nicméně - končíky z rohoviny na luky nasazujete na kuželovitou špičku dřeva. V místě, kde na končíku tlačí tětiva, je vevnitř dřevěný kužel už tenčí a zádový letokruh dřeva tam přímo neni. Prostě když si to takhle představim, bojim se, aby mi to neprasklo, když tětiva netlačí přímo na záda luku. Mám k dispozici jen parožinu, ta je křehčí, nebylo by pro mě bezpečnější, abych udělal kužel více nadsazený, aby měl tu vrchní stranu tvořenou zády luku?

Díky za odpovědi, earendil


To opracované dřevo je právě zastoupené rohovinou. když to máš dobře sesazené, není žádný problém. Nadsazený to můžeš udělat, ale je to zbytečné a hnusné. :thumbdown:
„Jest čestné koupiti si dívku, unésti ji násilím je znakem statečnosti a odvahy, ale svésti děvče úsměvy a sladkými slůvky je podlé a hanebné“

Avatar uživatele
dav1dMldc
Příspěvky: 443
Registrován: 16 Kvě 2010, 19:44

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvekod dav1dMldc » 28 Led 2016, 17:32

earendil napsal:Asi dost hloupý dotaz, nicméně - končíky z rohoviny na luky nasazujete na kuželovitou špičku dřeva. V místě, kde na končíku tlačí tětiva, je vevnitř dřevěný kužel už tenčí a zádový letokruh dřeva tam přímo neni. Prostě když si to takhle představim, bojim se, aby mi to neprasklo, když tětiva netlačí přímo na záda luku. Mám k dispozici jen parožinu, ta je křehčí, nebylo by pro mě bezpečnější, abych udělal kužel více nadsazený, aby měl tu vrchní stranu tvořenou zády luku?


Aby som ťa upokojil, skúšal som schválne odtrhnúť končíky z niektorých zlomených lukov. Ani v jednom prípade sa mi to nepodarilo. Potom, čo som s tým mlátil o zem, končík praskol v mieste zárezu. Drevu sa nestalo nič. Inak je to otázka podobná tejto: "A nevadí keď nalepím drevený backing na rezivo s porušenými vláknami?" :) Rohovina je pevná, pod ňom sa to zlomiť nemôže. Iba ak by si ich mal zle nasadené. Podobne overlaye.
Pri parohu bych bol opatrný s kvalitou. Pokiaľ tam budeš mať dreň (tu "penu"), môže sa ti stať, že sa končík pod tetivou utrhne. Videl som to už na dvoch lukoch od ... .
Ešte s tým nadsadzovaním. Akurát sa ti to bude zle robiť, lebo ak urobíš konus krátky, budeš musieť podbrúsiť back, lebo jeho os (kužela) nie je zhodná s osou luku. Alebo ti tam ostane medzera a bude to hnusné.
Nejprve si zjistěte fakta, potom je můžete překroutit dle libosti.
Mark Twain

earendil
Příspěvky: 152
Registrován: 18 Říj 2014, 20:18

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvekod earendil » 28 Led 2016, 23:26

Ok, byl jsem "uspokojen" už Pájovou odpovědí. Je to takovej můj komplex, že se všech "zádových" zásahů bojím. Třeba zářez na tětivu zepředu asi nikdy neudělám :D Když jsem např. prvně shazoval hrany backu, úplně jsem se té činnosti děsil ....

Avatar uživatele
dav1dMldc
Příspěvky: 443
Registrován: 16 Kvě 2010, 19:44

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvekod dav1dMldc » 30 Led 2016, 22:40

earendil napsal:Když jsem např. prvně shazoval hrany backu, úplně jsem se té činnosti děsil ....


Ja bych sa skôr desil hran na backu... Vďaka Poissonovému efektu sú viac namáhané a naviac, vlákna sa ľahšie vyštiepnu práve z hrany ako z oblúku, lebo sú držané menšou plochou materiálu.
Mal by si si skúsiť pár lepených lukov z reziva. Potom by ťa to prešlo. :)
Nejprve si zjistěte fakta, potom je můžete překroutit dle libosti.
Mark Twain

earendil
Příspěvky: 152
Registrován: 18 Říj 2014, 20:18

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvekod earendil » 31 Led 2016, 23:45

dav1dMldc napsal:
earendil napsal:Když jsem např. prvně shazoval hrany backu, úplně jsem se té činnosti děsil ....


Ja bych sa skôr desil hran na backu... Vďaka Poissonovému efektu sú viac namáhané a naviac, vlákna sa ľahšie vyštiepnu práve z hrany ako z oblúku, lebo sú držané menšou plochou materiálu.
Mal by si si skúsiť pár lepených lukov z reziva. Potom by ťa to prešlo. :)

Já jsem si v té době pořádně neuvědomoval, kde ty síly hlavně působí. Uvažoval jsem nad celou plochou zad luku jako prvkem, u kterého je důležitá celistvost.
O to víc mě právě překvapilo, když jsem si na jednom hotovém lískáči všiml, že na hraně backu mám asi 5mm hluboký zásek šikmo na vlákna, asi omylem od pořízu, no dělal jsem ty luky tak hrubě, že to takhle vypadalo ... I přes celkově špatné zpracování luk ale střílí dodnes.

Mimochodem, napadlo mě, zda např. dřevo silnější v tlaku díky tomu víc pracuje v tahu, tj. že se víc roztahuje, než smršt'uje (a opačně). Je to tak?
Zajímalo by mě, zda u těch lepeňáků, je nějaká minimální tloušt'ka backu podle použité kombinace dřev a jejich rozdílných vlastností. Myslím právě kvůli tomu, aby moc tahově nepracoval i střed luku, kde už je třeba to břicho s přerušenými vlákny, které by mohlo prasknout. Nebo břicho vždycky podrží back a tohle se stát nemůže?

Díky za info.

Avatar uživatele
cornus
Příspěvky: 502
Registrován: 23 Led 2009, 01:03
Kontaktovat uživatele:

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvekod cornus » 01 Ún 2016, 11:10

Príklad, ukážka ako sa nechá bez problémov narušiť chrbát u bezu.
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.922287897865518.1073741876.606587109435600&type=3

earendil
Příspěvky: 152
Registrován: 18 Říj 2014, 20:18

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvekod earendil » 07 Ún 2016, 12:52

Zdravím, dělám asi první warbow, jasánek. Objevily se frety kolem jednoho součku, jinde takřka ne, ale set to zatim nebere a nezdá se mi, že by se na tileru to místo ohýbalo víc, než zbytek. Je třeba se toho hodně bát? Popř. mám zaexperimentovat a zkusit "švéd"? Protože ted' jsem ten luk přemluvil jen do asi polovičního ohybu, než má být na 32" a bojim se, co se z toho dál vyvine ... Otázkou je, jestli na to vůbec dokážu nasadit tětivu :D , protože ted' to vypadá na cca 120-130 liber a já s touhle silou nikdy nepracoval.

Kdyby mi prosím někdo zodpověděl minulý dotaz, byl bych ještě více vděčen :)

Díky, earendil

Avatar uživatele
Kaša
Příspěvky: 612
Registrován: 08 Srp 2008, 01:19

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvekod Kaša » 08 Ún 2016, 13:47

Kolem součku jsou frety pochopitelné. Jestli se příliš nebudou zvětšovat, tak by snad nebude tak kritické.
Uvidíš v průběhu tileru ... a o švédu bych uvažoval až na konci výroby, a ne nazačátku.

Ohledně těch tahových a tlakových namáhání luku - moc to řešíš - každé dřevo je jiné a má své vlastnosti, prostě musíš práci na něm přizpůsobit na danou situaci.
U dřev slabých v tlaku můžeš pomoct nažíháním břicha, a když si nejsi jistý zádama nějakého luku, tak můžeš nalepit plátěný backing.

Jak jsi nakonec psal, zaoblení zad luku je lepší udělat pořádně, než nechat ostré hrany.

Nejlepší je mít dřevo dobré v tlaku i tahu (např.dobrý tis) - potom můžeš udělat luk co nejvíce "baculatý" a tudíž vykonný.
Když je dřevo slabé v tlaku, tak uděláš břicho ploché.

Kaša

earendil
Příspěvky: 152
Registrován: 18 Říj 2014, 20:18

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvekod earendil » 08 Ún 2016, 14:36

Právě předtím, než jsem to napsal, se zvětšily s větším nátahem luku. Nicméně včera jsem zase odškrábal nějaká tužší místa, natáhl jsem luk zase o kus dál, ale už se nezvětšují. Snad už se to teda horšit nebude.
Ten klacek je rostlý do reflexu kolem středu a ve špičkách, naopak deflex má uprostřed ramen. Je s tím dřina, ale ten profil se mi moc líbí. Připomíná vlámský LB, ale vše je tam od přírody :) .

Jinak o švédu jsem uvažoval už nyní'proto, aby se luk konce výroby vůbec dožil :D

Avatar uživatele
dav1dMldc
Příspěvky: 443
Registrován: 16 Kvě 2010, 19:44

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvekod dav1dMldc » 09 Ún 2016, 00:05

Kaša napsal:... "baculatý" a tudíž vykonný.


Obdĺžnikový profil je lepší. Prečo? Lebo vrstvy materiálu sú rovnomernejšie namáhané a pri rovnakej tuhosti vyjde ľahší. Takže plochý je "výkonnejší".

Osobne by som sa s tým lukom už nebabral. Ak začal fretovať už teraz, má tendenciu sfretovať úplne. Videl som to už na veľa lukoch (nie nutne mojich). Ak si chceš ale precvičiť výrobu, tak ho dorob. Prinajhoršom bude posilovací.
Nejprve si zjistěte fakta, potom je můžete překroutit dle libosti.
Mark Twain

earendil
Příspěvky: 152
Registrován: 18 Říj 2014, 20:18

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvekod earendil » 09 Ún 2016, 00:24

Davide, při tvých zkušenostech, tvá představa o zbytečném babrání se je určitě dost jinde, než moje :) Já i takovýhle případ beru jako způsob nabrání dalších zkušeností a je mi líto každého zahozeného kusu dřeva. Třeba je to bezcenný jasan, ale až půjde o nějaké hodnotné dřevo, myslím, že se to babrání nakonec vyplatí.

earendil
Příspěvky: 152
Registrován: 18 Říj 2014, 20:18

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvekod earendil » 11 Ún 2016, 22:58

Ahoj, netrvalo dlouho a mám další otázku :D
Na jak úzké špičky se self zářezem by jste si troufli u 110-115 lb jasanu? Hlavně mi jde o šířku dřeva v zářezu. Sklouzává mi totiž tětiva, ale bojim se ty drážky prohloubit.
Dík!

Avatar uživatele
blue
Sponzor Brodce
Příspěvky: 220
Registrován: 04 Lis 2012, 10:05
Místo/Bydliště: Southshire

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvekod blue » 11 Ún 2016, 23:23

Asi ti nezbude, nez prohloubit :D
Celý umění střílet lukem je uložený mezi ušima, chlapče.

earendil
Příspěvky: 152
Registrován: 18 Říj 2014, 20:18

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvekod earendil » 13 Ún 2016, 00:17

blue napsal:Asi ti nezbude, nez prohloubit :D

Uvažoval jsem nad parohem ... Nicméně prohloubil jsem a už to drží. Uvnitř drážek má dřevo 7x10 mm a oválný průřez. Zkoušel jsem zátěž a zatím je luk v celku :)

earendil
Příspěvky: 152
Registrován: 18 Říj 2014, 20:18

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvekod earendil » 25 Bře 2016, 17:24

Zdar,

mám nějaký štědřenec, řezy jsem zalepil a kůru zatřel, ale větší kmínky mi dělají neplechu - na řezu jádro zčernalo ... Menší klacky to nedělají. Mám to raději zaříznout, nebo je to normální?

http://s16.postimg.org/uj4e6h99h/P1010093.jpg

Díky, earendil


Vrátit se na “Historická střelba”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Nejsou tu žádní registrovaní uživatelé a 1 host