Samozřejmě, také nejsme dokonalí a tu a tam něco nevyšlo přesně tak jak mělo a tak se za jakékoliv problémy a nepříjemnosti omlouváme.
Naopak se se nám nelíbí naprosto stupidní přitvrzování boje provozované částí našich účastníků (přilba z 1,5 kalené pérovky prohnutá na hraně ranou nějaké tyčovky ukazuje, že zbraň občas drží v rukou naprostý bezmozek) a opětovné problémy s úklidem a parkováním.
Letos byl přihlášen (a dojel) rekordní počet účinkujících, což bylo vidět v táboře i na bitevním poli, a celá akce dospěla k bodu zlomu. Dovolte nám trochu podrobnější vysvětlení.
Letošní ročník většina z nás pokládala za svůj poslední. Libušín jsme převzali po katastrofálním roce 2011 s vizí dovést jej do stavu, kdy to bude akce, na kterou můžeme být jako česká (a moravská a slezská

A neskromně si myslíme, že se nám tuto vizi podařilo naplnit. Hlásí se nám stále více skupin z Evropy, vracejí se a přivádějí své přátele, a setkávání je velmi intezivní

Na straně druhé je ale vyčerpání z extrémně náročné organizace, prakticky totální závislost rozpočtu na počasí a hlavně nemilosrdný poměr max. 2 platících diváků na jednoho účinkujícího v táboře (většinou však spíše k 1,75). Každý rok odvaříme několik dobrovolníků, kteří se další rok do našeho týmu už nevrátí, a radost z pochval známých i neznámých lidí už byla pomalu převážena nechutí dál dělat vše sami na koleně a modlit se, abychom zábavu 2 000 lidí neplatili z části z vlastní kapsy (což jsme si již také vyzkoušeli).
Zkoušeli jsme všechny možnosti k vylepšení rozpočtu, které nás napadaly - od žádosti o dotace, přes prodej merchadisingu, hledání sponzorů vlastními silami i externě, až po letošní navýšení vstupného. Ale stále to nestačí k alespoň částečnému zaplacení cca 1 500 člověkohodin, které organizace libušínské bitvy stojí, a to ani nemluvíme o finančně nevyčíslitelné osobní zátěži v rodinách, kdy si po půl roku přidáváme organizaci jako neplacenou práci na poloviční úvazek, pozvolna se stávající v dubnu úvazkem plným.
Měli jsme před sebou 3 základní možnosti:
1. předat organizaci někomu jinému. Zatím se nikdo vhodný neobjevil, nebo nemá ještě potřebné zkušenosti.
2. změnit Libušín na akci pouze na pozvání, omezit počet účastníků na cca 1500 max., zvát pouze intenzivně spolupracující spolky a peníze získávat jako doposud.
3. ponechat Libušín otevřený, zavést povinnou registraci a účastnický poplatek, a z takto získaných peněz zajistit pořádný servis pro účinkující a dostatečně velký organizační tým.
Kvůli naší původní vizi (setkávání a výměna zkušeností) jsme zvolili poslední možnost - tedy povinnou registraci na bitvu předem a platbu účastnického poplatku.
Standardní námitkou je "vždyť tam děláme kulisu/vystupujeme, kvůli nám chodí diváci, a to máme ještě platit?". Je to námitka naprosto logická, a současně lichá. Pro příklad - letos bylo celkově přihlášeno 2800 účastníků. Dojelo jich kolem 2500. Jako "bojoví" se zaregistrovalo cca 1600 lidí. Na bitevním poli jich bylo méně než 900 - 210 RS, 230 VS, 130 u Prahy a 100 Švýcarů, plus střelci a lazarety. Plechota byla velmi specifický případ. Oba velitelé na nácviku rozdali shodný počet camrátek - 50. Do bitvy jich pod Pavlem Horou, který každého poctivě kontroloval, přišlo 50 - ale druhá plechota se zázrakem rozmnožila na cca trojnásobek. Nejsme schopni, a ani ochotni, honit po táboře lidi na nácvik a potom do bitvy. Také orwelovská kontrola každého jedince je pro nás nemožná a nechtěná. Zároveň jsme do programu pro účinkující, a jejich servisu, investovali více než do programu a servisu pro diváky - a nadpoloviční většina účinkujících jej čerpá bez odpovídajícího protiplnění, řečeno ošklivě. Pokud významná část lidí svůj slib účasnit se na programu neplní, musíme přistoupit k jiným opatřením - viz výše.
Přesnou podobu příštího ročníku v tuto chvíli nevíme, co je ale už teď relativně jasné:
- bude povinná registrace na akci, a registrace problémových jedinců či spolků budeme odmítat. Paretovo pravidlo platí i zde - 20% účastníků způsobuje 80% problémů. Nebude už možné prostě přijet a rozložit si stan.
- účastnický poplatek bude někde mezi 50,- a 100,- Kč, a využijeme jej pro rozšíření org. týmu a lepší servis pro účinkující (více dřeva, slámy, zábavy, parkovišť, toalet, brišních tanečnic a pod.).
- lidé, kteří nám pomáhají, ať již s organizací akce, nebo s programem (stavba kulis, infostan, zvláštní vystoupení typu letošního karlovského lazaretu či turnaje v soule, velení atd.) jej platit samozřejmě nebudou.
- zaplacený účastnický poplatek nebude znamenat, že není nutné dodržovat stanovená pravidla a plnit pokyny organizátorů
Podrobnější představu sdělíme co nejdříve (v řádu měsíců), mějte s námi prosím trpělivost. Věříme, že s námi 26. "jiný" ročník zkusíte a po jeho konci řeknete, že ta dvě piva za to stála.
Ještě jednou díky za vaši podporu.