Dostřel husitských polních děl

GloryToSunTsu
Příspěvky: 8
Registrován: 18 Dub 2011, 11:35

Re: Dostřel husitských polních děl

Příspěvek od GloryToSunTsu » 04 Pro 2011, 23:18

Broďan napsal: Těžké kusy měly dostřel i přes 1 km, jak dokládá zápis o kouli, která dolétla z Pražského hradu až na Staroměstské náměstí. A klidně bych tento dostřel nazval "účinným".
To je prosím HODNĚ odvážné tvrzení.
Je to jen jediný zápis a i kdyby nebyl jediný, znamená to jen špičkový/maximální dostřel.
Ano, na jedné straně to opravdu vypadá, že ta vzdálenost je 1 až 1.2 Km, JENŽE v tom je několik ALE.
Jednak, do literatury se obvykle nezaznamenávala každá vystřelená rána, ale jen ty něčím úžasné, rozhodující nebo jedinečné, proto není jakýkoliv důvod nevěřit tomu, že tomu tak nebylo ani v tomto případě. Tedy, jednalo se o jedinečný výstřel.
Dále, Pražský hrad leží v nadmořské výšce cca 257 m a Staromák asi 180 metrů, je tu tedy převýšení cca 70 až 80 metrů, které ovlivní celkový dostřel.
V tomto případě by dávalo smysl, kdyby dělostřelci chtěli dostřelit co nejdál, chtěli demoralizovali své protivníky, dokázat jim, že ani tak daleko nejsou v bezpečí, proto lze předpokládat, že dělostřelci použili větší než obvyklou navážku. Nejspíš okolo děla nestála hromada lidí a nečučela na to, jak se dělo roztrhne a všechny je pobije.
Cílem jistě nebylo zasáhnout nic konkrétního, pouze dokázat "my na to máme".
A ono se jim to povedlo!
Z druhé strany, kdyby na staromák dopadala jedna dělová koule za druhou, asi by se tam moc lidí jen tak nepoflakovalo a zásah by tak těžko zabil "několik lidí".

http://cs.wikipedia.org/wiki/Dost%C5%99el
Zkus si to nezávisle na mě spočítat, pokud zvedli navážku o 1/3, měli dobrý vítr, náhodou vystřelili po ideální balistické křivce a díky převýšení získali další výhodu, můžeme se bavit o opakovatelném dostřelu na rovině cca 400 až 800 metrů za použití "standardní navážky".
Což dokazují i nejrůznější uskutečněné pokusy.
-----------------------------------------
2 Divous
Mě tvůj post nijak neurazil.

EDIT: Prozkoumal jsem dostupné prameny a hovoří se zde skutečně až o 800 metrech maximálního zopakovatelného dostřelu, účinný je pak uváděný 1/2.

A Doplněnono (přesunuto ze samostatného postu):

Neznám kadenci těžkých děl 15 století, obecně asi nebylo vhodné plýtvat prachem a nechtěli zbytečně opotřebovávat děla na strategicky nezajímavé cíle **, to bych viděl jako větší překážku, stejně tak jako dostatek dobré munice a problém dostat zbraně zpět na místo. Mimo to si myslím a může to být špatně, že nepoužívali černý střelný prach tak jako ho známe, ani nedrolili šišky z prachu (to je Francouzský zlepšovák 2 poloviny 15.století), ale ještě jen jako tři sesypané složky. Pokud sesypete hrubou síru včetně nečistot, nic moc dřevěné uhlí a opět spíš surový ledek, nevznikne z toho zrovna Vesuvit LC.
I když těžko říct, některé výzkumy hovoří o prachu s výkonem až cca 40%-50% Vesuvitu LC. ***
No a pokud máte nic moc prach, musíte ho dávat o to víc.
Zároveň, opracování "vývrtů" bylo dost hrubé, aby se koule v hlavni nezasekla, musela být podstatně menší a asi to dost foukalo okolo.
Tedy opět potřebujete mnohem víc prachu.

Konečně, pokud by skutečně dokázali "běžně" dostřelit na vzdálenost ~1,2Km, tak i kdyby tam měli jen 3 děla a stříleli jen 8 kulí za den, staromák by už večer nevypadal jako ten den ráno.

Pro zájemce:
Sanytr alias Ledek
http://povesti.wz.cz/sanytrnik.htm
http://brnensky.denik.cz/serialy/sanytr ... 00311.html
Produktivita práce evidentně nemohla být ohromující.

A pokud se o tohle téma chcete zajímat hlouběji, můžete si přečíst třeba toto (zde je vyvráceno to přehřátí děla i kadence):
http://www.evida.cz/mikota/Hlaska/H2011_04_S49-58.pdf
Broďan napsal: Těžké kusy měly dostřel i přes 1 km, jak dokládá zápis o kouli, která dolétla z Pražského hradu až na Staroměstské náměstí. A klidně bych tento dostřel nazval "účinným".
Účinný dostřel 1-1,2 Km v letech 1410 až 1430? S mizerným sesypaným prachem, otesaným šutrem a z baňatého děla? Nezdá se mi to a snažím se na to přijít. Myslím, že je potřeba uvážit i fakt, že dělo prostě přitáhli někam blíž a jeho stanoviště se jim povedlo šikovně zamaskovat (třeba za požár nějaké budovy).
To by byl přece pěkný manévr "Vidíte! Dostřelíme o 30% dál než vy! Můžeme Vás lehce zničit! Vzdejte se!"
No spíš do toho prostě narvali prachu co se vešlo a měli štěstí.

** Strategicky nezajímavé cíle:
I dnes jsou určité cíle strategicky nezajímavé, taky nevystřelíte raketu Javelin za milion dolarů na kozí chlívek.
Pokud tehdejší hrubý kus mohl vystřelit řekněme 200x, pak byl každý výstřel dost drahý. To nebylo jako za Napoleónských válek. V té době by možná šlo každý výstřel přirovnat k vystřelení jednoho Javelinu. Zároveň je dobré vědět, jak nahlížel panovník na své poddané. Poddaní pro něj byli jako stádo, byl to majetek, byť se mohl vzpouzet. Na jedné straně bylo potřeba neposlušné zkrotit, na druhé straně vypálení DŮLEŽITÉHO města nebo jeho vyhlazení pak samozřejmě znamenalo významnou ekonomickou ztrátu. Nulové příjmy z daní do konce života daného panovníka + celkové snížení hodnoty majetku. Proto i v době, kdy bylo možné valnou část města prostě jednoduše spálit (a jak krásně hořelo i třeba jen v táborech křižáků), se toto používalo pouze s uvážením. Finančně bylo lepší velké město nechat "pár let uležet" a přijít o daně za "pár let", než vypálit a přijít o daně navždy. Dneska si lidé myslí, že mají mozek 100x větší než lidé ve středověku. Prd. Možná byli nevzdělaní, ale měli stejné mozky a napadali je úplně ty stejné věci i kraviny jako nás. Tím chci říct, že jakékoliv efektivní "zastrašení protivníka", které by vedlo ke kapitulaci, bylo důležitější, než jeho opravdové zničení. Rozhodně ve válce, kde Husitům šlo o jedno, ale druhé straně JEN A JEN O PRACHY Z DANÍ.

*** Výroba černého střelného prachu "HIGH-TECH" a "HUSTISKOU" metodou
Síra se pročistí destilací, spalováním síry na vzduchu vzniká (NAKONEC) kyselina sírová, pokud se síra destiluje bez přístupu vzduchu a destilát se ochlazuje, vzniká sopět síra.
Ledek (tedy spíš surový výluh (tekutina) obsahující i rozpuštěný ledek) se dal čistil dekantací/filtrací, pak zahřátím, kdy bylo vhodné odstranit sůl (NaCl tedy běžnou sůl), kterou obsahoval původní zdroj a následnou rekrystalizací.
Ještě modernější postup:
Sanytr – ledek draselný potřebný pro střelný prach a na výrobu kys. dusičné. Vzhledem
k zápachu a nebezpečí bylo povoleno zakládat sanytrové plantáže pouze na obvodu měst.
Sanytráři měli právo opatřovat si surovinu na příležitostných nalezištích (tam, kde docházelo
k rozkladu dusíkatých látek živočišného i rostlinného původu – vlivem bakterií je totiž
čpavek, vznikající hnitím organických dusíkatých látek, oxidován na kyselinu dusitou a
dusičnou, která poskytuje sůl toho kationtu, který je k dispozici, většinou vápník). Nejlépe
hlína ze starých ovčíren, výkvěty na zdech chlévů, hlína z podlah pivovarů, barvíren, popel
z mydláren. Jelikož tyto zdroje nestačily poptávce, byly zřizovány plantáže – řada hromad na
nepropustném podkladu, v nichž byly vrstvy různých organických odpadků smíšené
s omítkou, jílem, vápnem a popelem, vzájemně oddělené vrstvami hlíny. Hromada zalévaná
močí a hnojůvkou zrála 3 roky a pak se vyluhovala. Louhování se provádělo v dřevěných
kádích, přičemž k dosažení větší koncentrace výluhu se slabý louh pouštěl přes
nevylouhovaný materiál. Získaný 3-4% roztok se odpařoval v měděném kotli na asi 25%
konc., ještě za horka se převáděl do dalších dřevěných kádí s popelem, aby se dusičnan
vápenatý převedl na draselný. Konečný koncentrát z těchto kádí se odpařoval na roztok asi
70%, z něhož se chlazením vyloučil ledek. Tento surový ledek se čistil překrystalizováním
z roztoku, k němuž se přidávalo octa. K tomuto roztoku se přidal ještě pálený kamenec a po
usazení žlutého kalu se čirý roztok převedl do krystalizačních kádí, aby vykrystalizoval ledek.
http://kostym.cz/Cesky/5_Eseje/suroviny.pdf
O jeho přesnosti ovšem nejsem přesvědčený.

U dřevěného uhlí jednak záleží na velikosti vstupních granulek, proschnutí, druhu dřeva a především pak na způsobu krabonizace, tu je lepší provádět v retortách. Pak jsou důležité vzájemné poměry jednotlivých složek, kvalita mletí vstupních materiálů, způsob a kvalita smíchání a v neposlední řadě i typ finálního mletí a separace prachu, kdy různě velká zrna hoří různě rychle.
Aby se prach sypal a tolik nespékal, což černý prach rád dělá, může být vhodné přidat do poslední výrobní fáze trochu grafitu.
Úschova v době Husitské asi také nebyla zrovna ideální a černý prach je celkem snadno navlhavý.
Omlouvám se, že jsem to napsal tak neodborně.
Představme si, jak to cca vyráběli:
Vzali surovou síru, dřevěné uhlí nevalné kvality vyráběné v milíři, ledek barvy spíš hnědé, nějak to namleli (melou se 2 složky) a při mletí jednak nedokázali dodržet hrubost a jednak do prachu přidali další nečistoty, v lepším případě použili na smísení vodu s octem, uplácali šišky a po uschnutí je ručně drtili na prach. (Což si skoro myslím, že je inovace až druhé poloviny 15. a hlavně 16. století z Francie.) No obdivuji je, že vůbec dokázali vystřelit. Pánové, zkoušel jsem vyrobit takový prach, tedy JEN Z RUČNĚ získaných surovin a vystřelit se mi sice povedlo, ale se střílením z Perkusáku s Vesuvitem LC to nemělo vůbec nic společného. Z tohoto titulu působí tvrzení o 1 až 1,2Km jako UFO. Kdo ví, kdo a odkud to vypálil. To, že se jim zdálo, že to je z hradu, mohla být pravda, ale v té době také věřili na divoženky i víly.

Pokud by se někdo rozhodl zopakovat můj pokus s výrobou tzn. "Originálního Husitského střelného prachu", budu mu vděčný, pokus se semnou podělí o své poznatky.

Seznam editů:
- oprava pravopisných chyb
- spojení dvou příspěvků do jednoho pro dosažení lepší návaznosti
- opravena nepřesnost ve zpracování výluhu pro výrobu ledku alias (sanytru, dusičnanu draselného (KNO3) nebo také ledku draselného).
- doplněna citace z uvedeného PDF
Naposledy upravil(a) Supík dne 28 Pro 2011, 19:29, celkem upraveno 8 x.
Důvod: smazány OT připomínky nemající nic společného s tímto zaprášeným vláknem.

Avatar uživatele
Divous
Příspěvky: 1164
Registrován: 30 Pro 2008, 20:38
SHŠ: Slánská rota
Místo/Bydliště: Kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: Dostřel husitských polních děl

Příspěvek od Divous » 04 Pro 2011, 23:32

Narazil jsem na zajímavou informaci - prý z bombardy (15. století) se dalo vystřelit tak průměrně 2x, maximáně 3x za den. Kvůli chladnutí zbraně. To není moc, co?
"Rád slyším pleskání kroužkového odění o hrušku sedla a zvonění a cinkání postroje, pak spěchám dál a vidím prošívanice navlékané přes pancíř, pleskání praporců pozvedá mého ducha..." Petr z Bergeraku, 13. století

Avatar uživatele
hawkwind
Disciplí­na a zručnost
Disciplí­na a zručnost
Příspěvky: 837
Registrován: 09 Pro 2006, 19:25

Re: Dostřel husitských polních děl

Příspěvek od hawkwind » 12 Pro 2011, 19:47

Zeditováno Supíkem..: Hawkwinde nenech se rušit kdejakým greenhornem :)
Power is a dimension which raises all these concerns a thousand fold. With power you can indulge corrupt motives with corrupt behavior, coerce others into collaborating or submitting to your corruption, and impose the consequences of it on many innocent people much more easily. Why is then everybody willing to offer endless benefits of a doubt to the powerful, and none to the powerless?

GloryToSunTsu
Příspěvky: 8
Registrován: 18 Dub 2011, 11:35

Re: Dostřel husitských polních děl

Příspěvek od GloryToSunTsu » 28 Pro 2011, 03:34

No, mě se pro změnu povedlo ověřit, že Husité používali pouze smíchané jednotlivé složky a výroba ,,zrnitého" střelného prachu je tak opravdu záležitostí až doby pohusitské.
Naposledy upravil(a) Supík dne 28 Pro 2011, 19:35, celkem upraveno 1 x.
Důvod: Zeditováno Supíkem: ostraněny OT emotivní trolismy.

Avatar uživatele
Maršálek
Příspěvky: 1064
Registrován: 24 Lis 2008, 12:07
Místo/Bydliště: HK
Kontaktovat uživatele:

Re: Dostřel husitských polních děl

Příspěvek od Maršálek » 28 Pro 2011, 09:29

GloryToSunTsu napsal: No, mě se pro změnu povedlo ověřit, že Husité používali pouze smíchané jednotlivé složky a výroba ,,zrnitého" střelného prachu je tak opravdu záležitostí až doby pohusitské.
Jsem jenom pasivní čtenář, ale ocením citaci zdrojů. Jinak je to, jak říkáš, jenom plkárna ;)

GloryToSunTsu
Příspěvky: 8
Registrován: 18 Dub 2011, 11:35

Re: Dostřel husitských polních děl

Příspěvek od GloryToSunTsu » 28 Pro 2011, 13:08

Mám slíbený článek ve Francouštině, kde je toto prý velice dobře a přesně popsáno. (Ne Husitství, ale postup výroby střelného prachu v návaznosti na jednotlivá období.)
Až ho dostanu, vystavil bych scan.
S překladačem si to zvládne přeložit snad každý.

Avatar uživatele
Maršálek
Příspěvky: 1064
Registrován: 24 Lis 2008, 12:07
Místo/Bydliště: HK
Kontaktovat uživatele:

Re: Dostřel husitských polních děl

Příspěvek od Maršálek » 28 Pro 2011, 14:04

GloryToSunTsu napsal:Mám slíbený článek ve Francouštině, kde je toto prý velice dobře a přesně popsáno. (Ne Husitství, ale postup výroby střelného prachu v návaznosti na jednotlivá období.)
Až ho dostanu, vystavil bych scan.
S překladačem si to zvládne přeložit snad každý.
Nic ve zlém, ale takhle to vyznívá, že se v rámci svého názoru odkazuješ na zdroj, se kterým jsi se dosud neseznámil a snad ho ani nemáš s čím jiným srovnat, nicméně předjímáš závěry...

Avatar uživatele
Supík
Příspěvky: 478
Registrován: 24 Kvě 2009, 19:18
SHŠ: Midgard a Malchus
Kontaktovat uživatele:

Re: Dostřel husitských polních děl

Příspěvek od Supík » 28 Pro 2011, 19:40

GloryToSunTsu: díky za faktické podněty. Nedíky za napadání členů Brodce.
Je zde opravdu hodně lidí, včetně mne, které historie střelby a také historická střelba zajímá. Držme se tedy tématu. Myslím, že víš o hodně věcech. A až se je od tebe dovíme, tak se budeme třást ještě za týden. Sem s nimi! Dík! (to nebyla ironie)

Avatar uživatele
Broďan
Bůh cynismu
Bůh cynismu
Příspěvky: 954
Registrován: 03 Pro 2006, 22:40
Místo/Bydliště: Český Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Dostřel husitských polních děl

Příspěvek od Broďan » 31 Pro 2011, 10:37

GloryToSunTsu napsal:To je prosím HODNĚ odvážné tvrzení.
Ono to moje "tvrzení" není ani tak hodně odvážné, jako spíš skoro 3 roky staré. Souhlasím s tím, že šlo o výjimečný výstřel (a dostřel) a proto si vysloužil i zápis do Starých letopisů českých. Není zde řečeno nic o typu děla ani o ráži, materiálu projektilu ani o dobrém větru. Rovněž tak nezjistíme nic o složení a kvalitě prachu ani o použité navážce. Navíc nikde nelze ověřit, zda to dělo bylo skutečně umístěno na opevnění Pražského hradu a nebo zda ho za účelem dostřelu až na Staromák nevytáhli někam blíže.
Zápis v SLČ je skutečně pouhým konstatováním, že se tak stalo:
"V pátek před sv. Václavem (27. září 1420) z Pražského hradu střelbou z děla zabili na Rybném trhu na Starém Městě čtyři ženy a jednu s dítětem a jednoho muže".

V tom článku Z. Hefnera jsou věci téměř neuvěřitelné, až by člověk řekl, že si to vymyslel. Záhadný feudál a výroba věrné repliky bombardy a pak rozsáhlé pokusy na skutečném opevnění hradu kdesi v cizině. Vše zcela utajeně, hlavně aby běžný smrtelník nic netušil :roll: . Proč? Ale vzhledem k neuvěřitelnému bohatství některých lidí bych si netroufl to jen tak zpochybnit a nejraději bych s povděkem konstatoval, že zde zřejmě byly hodně velké peníze využity pro užitečný experiment. Jen to informační embargo mi přijde divné. Vlastně to ty Hefnerovy poznatky degraduje zásadním způsobem. Není tam jediná fotografie, zatímco podrobné kresby ano. Obvykle dopřávají boháči takovýmto výjimečným projektům velkou publicitu. Jenže zde záhadný "feudál důsledně dbal, aby nedošlo k jakékoli publicitě pokusů."
Cynik je zlosyn, jehož pokřivené vnímání­ způsobuje, že vidí­ věci jaké jsou, ne jaké by měly být.

GloryToSunTsu
Příspěvky: 8
Registrován: 18 Dub 2011, 11:35

Re: Dostřel husitských polních děl

Příspěvek od GloryToSunTsu » 01 Led 2012, 08:39

2 Broďan
"V pátek před sv. Václavem (27. září 1420) z Pražského hradu střelbou z děla zabili na Rybném trhu na Starém Městě čtyři ženy a jednu s dítětem a jednoho muže".
Někdo by si zase mohl myslet, že zmíněný Rybný trh bylo historicky označeno místo na břehu Vltavy, což je ke hradu mnohem blíž, je tu větší převýšení a takových výstřelů (~500m) je v literatuře zdokumentováno víc.
Tím by se to dalo krásně uzavřít a považovat za vyřešené. Asi to tak není a nezbývá než věřit, že oba víte, o čem mluvíte. Obávám se, že nemám dostatečné zdroje, abych mohl tvrzení kteréhokoliv z Vás mohl vyvrátit.
Mostní úřad řídil pražské mlýny, měl judikaturu nad řekou a jurisdikci nad pozemky na vltavském břehu, řídil rybný trh a záležitosti vodního práva.
http://www.ahmp.cz/index.html?mid=46&ws ... -II-D.html

2 Maršálek
No to máš pravdu, ale i já uvítám, pokud se i ty připojíš s nějakým příspěvkem, který bude mít větší hodnotu než "můj tchán si myslí, že nemáš pravdu a on dělá na poště, tak toho ví hodně".

Já se totiž nepovažuji za neomylného a mám rád konstruktivní kritiku, ale s důrazem na to konstruktivní. A často se spokojím i jen s logickým vysvětlením.
Například za silný argument považuji to, že Z.Hefner nedodal žádné fotografie ze zkoušky, to je opravdu zajímavé.
Na druhou stranu Z.Hefner asi nemá důvod si poškodit jméno něčím, co se nestalo.
Jenže tu je pořád to ALE....

2 Supík
Nepřijde mi moc pěkné, že mojí celkem slušnou kritkiku smažeš, ale Hawkwindovi sprosté nadávky tě nechají chladným, nenašel jsem žádná pravidla tohoto fóra, asi nejsou a psát sprosťárny je tedy normální.
Přesto by mi nepřišlo vhodné napsat ti (musíš si to složit dohromady, používám Hawkwindovi citace z jednoho příspěvku na minulé stránce):
hawkwind napsal:Já mám právo střílet
mistrovství republiky z pistole
hawkwind napsal:pitomče.
hawkwind napsal:Jdi se vymrdat rezatýma hráběma
můj post jsi editoval a jeho sprosťárny na předchozí stránce necháš jen tak.
......jak vidíš, bylo by to opravdu za hranicí "dobrého vkusu". Mě osobně by to třeba urazilo. Vám to možná tak nepřipadá, hlavně pokud jste si na to už zvykli, ale cizí návštěvník fóra se může zarazit a říct si, že to tady je "pěkná slovní stoka" a že jste "všichni jako hawkwing", když Vám to nevadí. No, můj účel není zapadnout mezi Vás, ale můj účel ani není Vás napadat, zajímám se o jednu konkrétní věc a z mé strany se navíc už zdá být vyřešená, takže mi je jedno, kolik z Vás patří do jednoho pytle s Hawkwindem. Na druhou stranu, pokud ho necháte bez prášků řádit, můžete přijít o řadu zajímavých členů.

Myslím, že už nemám víc, co bych napsal, proto se s Vámi rozloučím a nebudu dále "čeřit klidné vody" Vašeho jinak pěkného fóra.
Naposledy upravil(a) Supík dne 01 Led 2012, 21:29, celkem upraveno 1 x.
Důvod: tento příspěvek jsem schálně needitoval .. radši budu v pytli s hawkwindem než s tebou :) .. bez urážky ;)

Avatar uživatele
Broďan
Bůh cynismu
Bůh cynismu
Příspěvky: 954
Registrován: 03 Pro 2006, 22:40
Místo/Bydliště: Český Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Dostřel husitských polních děl

Příspěvek od Broďan » 01 Led 2012, 11:54

GloryToSunTsu napsal: Někdo by si zase mohl myslet, že zmíněný Rybný trh bylo historicky označeno místo na břehu Vltavy, což je ke hradu mnohem blíž ...
To je ale problém toho "někoho" :badgrin:. Jelikož se středověký rybný trh nalézal v severozápadní části Staroměstského náměstí poblíž radnice, tak nevidím důvod ho přesouvat někam jinam.
GloryToSunTsu napsal:Tím by se to dalo krásně uzavřít a považovat za vyřešené. Asi to tak není a nezbývá než věřit, že oba víte, o čem mluvíte.

Teď tě moc nechápu. Co chceš považovat za uzavřené a vyřešené? Jde přece o záležitost starou skoro 600 let zdokumentovanou pouze jedinou zmínkou v SLČ. To přece není možné nějak "uzavřít", protože ta zmínka umožňuje vytvoření tolika variant, že to naopak zůstane stále otevřené.
GloryToSunTsu napsal:Obávám se, že nemám dostatečné zdroje, abych mohl tvrzení kteréhokoliv z Vás mohl vyvrátit.
A proboha, co bys chtěl vyvracet a proč? Tu větu ze SLČ? To jako, že tam není napsaná a že to není pravda?
Je mnoho věcí z takto vzdálené minulosti, které by zasloužily revizi a opravu, ale není to možné provádět střelbou "od boku". :doubt:
Cynik je zlosyn, jehož pokřivené vnímání­ způsobuje, že vidí­ věci jaké jsou, ne jaké by měly být.

GloryToSunTsu
Příspěvky: 8
Registrován: 18 Dub 2011, 11:35

Re: Dostřel husitských polních děl

Příspěvek od GloryToSunTsu » 01 Led 2012, 19:51

2 Broďan

Vidíš, víš to lépe než já.
Já měl za to, že rybí trh někdy až do třicetileté války (a tedy i ve zmíněné době) probíhal přímo na vyhrazeném místě na břehu Vltavy.
Dokonce jsem si myslel, že rybáři často prodávali své úlovky přímo ze svých loděk, protože velká část pocházela právě z Vltavských vod.
Měl jsem dojem, že se rybí trh přestěhoval až v pozdější době, kdy už místní produkce nestačila a hlavním zdrojem ryb se stal dovoz.

Jsem rád, že to víš přesně, protože já opravdu nemám motivaci prohledávat literaturu, kde jsem to četl, a tak tedy vezměme tvé tvrzení jako jediné možné a správné.
Kdybych tvrdil něco jiného, Maršálek by se rozčílil, že to nemůžu doložit. V tomto případě by měl naprostou pravdu.
Skutečně to nebudu hledat ani se nikoho vyptávat.
Nicméně tím pádem je ve hře i ta možnost, že jejich bombarda dopravila kouli do vzdálenosti ~1,2Km, což zpochybňuji a tak nějak mě to "nenechává spát". :roll:

Avatar uživatele
Dášenka
..
..
Příspěvky: 838
Registrován: 04 Pro 2006, 19:08
Místo/Bydliště: Praha

Re: Dostřel husitských polních děl

Příspěvek od Dášenka » 01 Led 2012, 20:20

Mám jedno tvrzení nepodložené zdroji, ale věřím, že pokud to někoho bude zajímat blíže, na úřadě se někdo najde, případně by to mohlo být i v Pražském uličníku (Pražský uličník: encyklopedie názvu pražských veřejných prostranství. O - Ž, Svazek 2; Autor: Marek Lašt'ovka; ISBN 8085983257, 9788085983258)

http://www.praha1.cz/cps/praha-1-rybna.html

GloryToSunTsu
Příspěvky: 8
Registrován: 18 Dub 2011, 11:35

Re: Dostřel husitských polních děl

Příspěvek od GloryToSunTsu » 01 Led 2012, 21:26

2 Dášenka

Určitě se tomu dá věřit, otázka je, jestli se rybí trh přestěhoval na zmíněný Staromák, což nikdo nepopírá (že tam byl), nebo tam byl už v době husitské.
Pokud ano, nelze vyloučit, že bylo i v té době možné střílet na vzdálenost 1,5 až 1,2Km, což je opravdu "docela dost".
Naposledy upravil(a) GloryToSunTsu dne 01 Led 2012, 21:28, celkem upraveno 1 x.

Avatar uživatele
Supík
Příspěvky: 478
Registrován: 24 Kvě 2009, 19:18
SHŠ: Midgard a Malchus
Kontaktovat uživatele:

Re: Dostřel husitských polních děl

Příspěvek od Supík » 01 Led 2012, 21:27

GloryToSunTsu: většinu věcí co jsem ti chtěl napsat máš v PM. Ale abych zakončil tuhle epizodku a nezatěžoval zbytečně ostatní přítomné: Editaci příspěvků jsem provedl pouze u aktuálních příspěvků. 3 roky staré samozřejmě nechám ležet. Cíl byl toto vlákno očistit od OT pahýlů a to jsem splnil. Určitě mi ani trochu nevadí, že tě štve něco co bylo vyřčeno více jak 2 roky před tím, než jsi se zde zaregistroval. Důvody proč jsem zmínil v PM.
Za tímto mým příspěvkem už nechci vidět jakékoli OT reakce a také na to co jsem zde napsal.
OT samozřejmě není otázka umístění rybího trhu napříč středověkem...
Kurva je Nový rok, tak se nehádejme a nebuďme sprostí! :)

Odpovědět

Vrátit se na “Zbraně a jejich doplňky”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Nejsou tu žádní registrovaní uživatelé a 1 host