Ahojky.
Takže - jednoto to prostě není jestli je to princes nebo starý střih. Princess střih se objevil v 50. letech 20. století jako novinka. Myslím u Diora nebo jiného francouského návrháře. (Zde se odkazuji na Dějiny odívání - 20. století, které vyšlo v NLN. Autorkou není ale Kybalka, ale jiná baba, jejíž jméno si nepamatuji.) Pro tvarování předního dílu jsou použité tři střihové díly a linie, kde jsou sešity zhruba odpovídá bradavkám. To myslím vážně, ale nevím, jestli to říkám dost názorně. Všechny ty tři díly jsou tvarované podle poprsí a pasu a jsou tak zhruba stejně široké nebo jsou dokoce postraní širší.
X
Staré střihy - Herdj. a další (, které tu na obrázku máte od Václava - i když to druhé už je nejspíš interpretace dochovaných střihů. Dochovaný oděv takového střihu si teď nevybavuju.) - se od pricesu liší tím, že prostřední díl (na angl. stránkách nebo v angl.. knihách je to jmenované jako centrální panel) je nejširší. Boční rozšíření jsou v porovnání s tím prostředním dílem vážně malá - pár centimetrů. Ve středověku vypasovávali oděvy na tělo ze strany, jelikož jim nešlo o zvýraznění poprsí, ale hlavně pasu. Nebo tu byla druhá možnost a tou je zcela středový šev prřípadě je na střed umístěné zapínání (knoflíky nebo šnerování, ale pozor - jednou šňůrkou, to je dneska dost neobvyklé, na kostýmech to skoro neuvidíte. Je málo lidí, kteří tohle šijí.) V renesanci se pak švy na vypasovávání dostaly dozadu, na záda... Takže se princes nedá použít ani tam. Na korzetu není totiž df. co kopírovat za křivky.
Problém ale leckdy není ve vědomostech švadlenky, ale v její marnivosti. Setkávám se docela šasto s názorem, že v princesových šatech holky vypadají prostě víc sexy (z dnešního pohledu) a že ty starý střihy jsou divný, že si v nich nepřipadají hezký nebo si přijsou víc tlustý a tak. Jako kdyby ve středověku běhaly po Evropě samý modelky typu Claudia Schiffer ... A podle koho pak asi malovali ty obrazy? Kolik najdete dobových vyobrazení s babou, která nám připadá fakt krásná ...