Vývoj pánských kabátů v 15. století / vliv italské renesance
- Radim Vaňousek
- Sponzor Brodce
- Příspěvky: 965
- Registrován: 02 Pro 2006, 14:54
- Místo/Bydliště: Brodce
- Kontaktovat uživatele:
Vývoj pánských kabátů v 15. století / vliv italské renesance
http://www.brodabohemicalis.wz.cz/Fotky ... _buben.jpg
Obrázek jsem vyjmul z diskuse o historických bubnech. Zaujaly mě na něm kabáty, které mají široké rukávy, sahají sotva po gule a mají po stranách půlměsícový výkroj, který dost odhaluje boky. Teď nevím -jedná se o módu, která těsně předchází lancošům, nebo jsou takové typy doložené i z dob dřívějších?
Obrázek jsem vyjmul z diskuse o historických bubnech. Zaujaly mě na něm kabáty, které mají široké rukávy, sahají sotva po gule a mají po stranách půlměsícový výkroj, který dost odhaluje boky. Teď nevím -jedná se o módu, která těsně předchází lancošům, nebo jsou takové typy doložené i z dob dřívějších?
- Pappi
- Hlad
- Příspěvky: 423
- Registrován: 04 Pro 2006, 20:23
- Místo/Bydliště: Český Brod
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vývoj pánských kabátů v 15. století / vliv italské renesance
Při pohledu na onen obrázek mne spíše napadlo jediné. Jedná se o dobovou kritiku nějaké tehdejší velice provařené grupy o čemž svědčí to, že pod pódiem jim jeden muž zlobně hrozí, žena se jim směje a dva páry znechuceně odcházejí do různých stran. Kéž by jste tak nedopadli pánové budoucí muzikusové.
Je třeba odpouštěti nepřátelům, ale ne dřív, dokud nebudou pověšeni.
- Radim Vaňousek
- Sponzor Brodce
- Příspěvky: 965
- Registrován: 02 Pro 2006, 14:54
- Místo/Bydliště: Brodce
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vývoj pánských kabátů v 15. století / vliv italské renesance
Pappi:
Na tom obrázku asi tančí. Muži mají nabídnutou ruku a žena na ní přikládá svou. Klasická chodička, kterou jsem se učil na semináři Miklóše z Rondu.
Na tom obrázku asi tančí. Muži mají nabídnutou ruku a žena na ní přikládá svou. Klasická chodička, kterou jsem se učil na semináři Miklóše z Rondu.
- Pappi
- Hlad
- Příspěvky: 423
- Registrován: 04 Pro 2006, 20:23
- Místo/Bydliště: Český Brod
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vývoj pánských kabátů v 15. století / vliv italské renesance
Ne ne svéřepě si trvám na svém výkladu. Vzali se za ruce a šli pryč. Ještě jsem zapoměl okomentovat ten prostřední pár. Tam jsou vidět zcela jasné rozpaky. Jen otazník nad hlavou chybí a je otázkou času kdy oba prchnou nebo se druhý muž přidá k tomu prvnímu a hudebníky zmlátí a posléze jim prokopnou buben a zlomí píšťalu. Ták a teď mi povídej co jste se učili v Plzni.Radim van Ousek napsal:Pappi:
Na tom obrázku asi tančí. Muži mají nabídnutou ruku a žena na ní přikládá svou. Klasická chodička, kterou jsem se učil na semináři Miklóše z Rondu.
Je třeba odpouštěti nepřátelům, ale ne dřív, dokud nebudou pověšeni.
- Radim Vaňousek
- Sponzor Brodce
- Příspěvky: 965
- Registrován: 02 Pro 2006, 14:54
- Místo/Bydliště: Brodce
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vývoj pánských kabátů v 15. století / vliv italské renesance
Já tě Pappi asi vezmu bubnem po kebuli a píšťalou tě dloubnu do žeber, chceš?
Ne, teď se ptám vážně -našel by se nějakej obrázek, na kterým je podobnej kabát, akorát že zblízka?
Ne, teď se ptám vážně -našel by se nějakej obrázek, na kterým je podobnej kabát, akorát že zblízka?
Re: Vývoj pánských kabátů v 15. století / vliv italské renesance
Zjevně blízká vývojová verze nějakejch 1467
http://vgs.univie.ac.at/TCgi/TCgi.cgi?t ... 7&p_GI=146
Ale tenhle borec je lepší http://vgs.univie.ac.at/TCgi/TCgi.cgi?t ... 7&p_GI=149
vždycky když si myslím že sme úchylný tak se dívám na to jak mu neseděj ty pruhy v koleni a říkám si proč já nedělám něco jiného
http://vgs.univie.ac.at/TCgi/TCgi.cgi?t ... 7&p_GI=146
Ale tenhle borec je lepší http://vgs.univie.ac.at/TCgi/TCgi.cgi?t ... 7&p_GI=149
vždycky když si myslím že sme úchylný tak se dívám na to jak mu neseděj ty pruhy v koleni a říkám si proč já nedělám něco jiného
Protož, prosím, povstaň Pane Bože vojsk, silný mstiteli, jenž mstíš hřiechy otcóv nad syny až do třetieho i čtvrtého pokolenie! Pozdvihni sě, jenž súdíš zemi, odplať otplatu pyšným a na tohoto přezřejmého potupitele tvého nepoškvrněného zákona a znamenitého haněče a tvých věrných lítého záhubci ruku tvé pomsty ztáhni!
- Romikov
- Bééé !!!
- Příspěvky: 381
- Registrován: 11 Bře 2008, 21:25
- Místo/Bydliště: Horní Řasnice ev.č.8
Re: Vývoj pánských kabátů v 15. století / vliv italské renesance
no ten první asi obraz nepřežil jestli ho viděl dotyčný král s malinkou hlavickou a ten druhý bude od Picasa
zapiš si za uši - dobro!.. Je zákeřné,... ale zlo ! Je vzrušující! Omamné! Je ... povznášející.... a teď táhni!
Re: Vývoj pánských kabátů v 15. století / vliv italské renes
Zdravím vespolek.
Nechci zakládat nové vlákno, tak to zkusím dát sem.
Chci šít doublet na přelom 14/15. st. Vybral jsem si střih z Sarah THURSFIELD, The Medieval Tailor´s Assistant, nastehoval střih, ale před dalšími úpravami jsem si řekl, že bude lepší se ujistit ohledně několika věcí. Tudíž bych si dovolil požádat o pár rad.
1. Odpovídá střih konci 14. století?
2. Kam připevňovat nohavice? Ke spodními okraji doubletu nebo je možné je vytáhnout až k pasu?
3. Je možné zapínání v dolní části rukávů řešit šněrováním nebo jde až o pozdější záležitost?
Střih se bude ještě trochu upravovat, zúžím a zkrátím rukávy a přibude stojáček.
Nechci zakládat nové vlákno, tak to zkusím dát sem.
Chci šít doublet na přelom 14/15. st. Vybral jsem si střih z Sarah THURSFIELD, The Medieval Tailor´s Assistant, nastehoval střih, ale před dalšími úpravami jsem si řekl, že bude lepší se ujistit ohledně několika věcí. Tudíž bych si dovolil požádat o pár rad.
1. Odpovídá střih konci 14. století?
2. Kam připevňovat nohavice? Ke spodními okraji doubletu nebo je možné je vytáhnout až k pasu?
3. Je možné zapínání v dolní části rukávů řešit šněrováním nebo jde až o pozdější záležitost?
Střih se bude ještě trochu upravovat, zúžím a zkrátím rukávy a přibude stojáček.
- Přílohy
-
- SAM_0815 - Kopie.JPG (77.29 KiB) Zobrazeno 8563 x
-
- Střih.jpg (49.24 KiB) Zobrazeno 8563 x
- Galion
- Příspěvky: 259
- Registrován: 05 Srp 2010, 15:46
- SHŠ: HSŽ Poustevník
- Místo/Bydliště: Vítkův Kámen
Re: Vývoj pánských kabátů v 15. století / vliv italské renes
Zkrátil bych si ty vrchní díly a vypasoval to. Te prostřih (to kde se stýkají horní díly se spodníma) má být v pase, ne až dole v bocích (jak to vypadá že to máš). Dále jsou na přiloženým střihu vsazený rukávy, ne jak je máš - tj.do T. Obě tyhle věci sliuží k tomu, aby se dal oděv co nejlépe vypasovat, dobře obepínal tělo a nedělal ošklivé faldíky.
A hlavně aby měl člověk nezkušený nad čím nadávat, s čím se drbat, co do nekonečna předělávat...
A hlavně aby měl člověk nezkušený nad čím nadávat, s čím se drbat, co do nekonečna předělávat...
Longius aut proprius mors sua quemque manet et mors ultima rerum.
- Random
- Příspěvky: 1287
- Registrován: 04 Lis 2007, 20:15
- SHŠ: Fäähnli Rattenschwanz
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vývoj pánských kabátů v 15. století / vliv italské renes
Ale jen si ho založ, na tyhle věci je speciálně vynalezen "Salón krásy", tam si udělej vlastní téma pod svým jménem a můžeme se do toho pustitKoli napsal:...
Nechci zakládat nové vlákno ...
Dodal bych ještě zkrátit rukávy (proč je vůbec chceš zapínat - zdají se volné dost?) a hlavně, pro jakou společenskou vrstvu ten kabátec chceš a pro jakou zeměpisnou oblast? Tím je třeba začít - takže například: chci kabátec pro nemajetného měšťana v zemích Koruny české na přelom ... (dál už je to jasné).
"Ad ultimum!"
-
- Příspěvky: 181
- Registrován: 24 Zář 2007, 17:10
- Místo/Bydliště: Brno, občas Třinec
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vývoj pánských kabátů v 15. století / vliv italské renes
Osobně bych rukávy zůžil a potom dodělal zapínání.
Re: Vývoj pánských kabátů v 15. století / vliv italské renes
Koli:
Máš příliš dlouhé náramence, tedy jsi v horní partii nevycházel ze střihu co tu postuješ, proto ti to dělá ty faldy přes prsa, rukáv musíš vložit, chápu že to je oser, ale nedá se nic dělat
Jako pokud to děláš na konec 14.stol tak nevím ale asi bych ej nevázal k tomu alse snažil bych se dosáhnout efektu, že jsou nohavice spojené a vše skryto pod kabátcem.
Jinak bych možná trochu podložil tu hruď aby byla jako pevnější a nekrabatila se
Jako upřímně, je to složitej kus oděvu, co šili lidé co to uměli, nebylo to pro žebrotu, tedy nevím kolik jsi toho našil, ale zkusil bych si to nechat doladit u profi krejčové Bude to vypadat věrohodněji.
Máš příliš dlouhé náramence, tedy jsi v horní partii nevycházel ze střihu co tu postuješ, proto ti to dělá ty faldy přes prsa, rukáv musíš vložit, chápu že to je oser, ale nedá se nic dělat
Jako pokud to děláš na konec 14.stol tak nevím ale asi bych ej nevázal k tomu alse snažil bych se dosáhnout efektu, že jsou nohavice spojené a vše skryto pod kabátcem.
Jinak bych možná trochu podložil tu hruď aby byla jako pevnější a nekrabatila se
Jako upřímně, je to složitej kus oděvu, co šili lidé co to uměli, nebylo to pro žebrotu, tedy nevím kolik jsi toho našil, ale zkusil bych si to nechat doladit u profi krejčové Bude to vypadat věrohodněji.
Protož, prosím, povstaň Pane Bože vojsk, silný mstiteli, jenž mstíš hřiechy otcóv nad syny až do třetieho i čtvrtého pokolenie! Pozdvihni sě, jenž súdíš zemi, odplať otplatu pyšným a na tohoto přezřejmého potupitele tvého nepoškvrněného zákona a znamenitého haněče a tvých věrných lítého záhubci ruku tvé pomsty ztáhni!
Re: Vývoj pánských kabátů v 15. století / vliv italské renes
Sig:
Jako upřímně, je to složitej kus oděvu, co šili lidé co to uměli, nebylo to pro žebrotu, tedy nevím kolik jsi toho našil, ale zkusil bych si to nechat doladit u profi krejčové Bude to vypadat věrohodněji.
S tím si dovoluji nesouhlasit. Od začátku si šiju věci sám a začínal jsem s kalhotami, které mi přijdou složitější než kabátec. Jistě, z počátku je to fakt otrava. Musíš to mnohokrát stehovat a zkoušet, aby to nikde netáhlo atd. Nejlepší je, pokud máš někoho, kdo na tobě ten oděv může přímo našpendlit, pak už to jde v pohodě. Střih máš pěknej, takže bych se nebál a zkoušel to dál. Myslím, že hlavní nevýhoda samošití je, že to trvá dlouho, ale výsledek stojí za to.
Jednou jsem si kvůli rychlosti nechal ušít kalhoty od profesionální krejčové a víckrát už bych to neudělal. Z deseti metrů možná vypadaly věrohodně, ale už při pokusu se posadit se trhaly a dělaly mi takový zářez, že bych moh zpívat soprán .
Jinak, ve 14.století se moc nevyznám, ale rukávy bych rozhodně nasadil blíže ke krku a ten příčný šev by měl být výš v pase.
Jako upřímně, je to složitej kus oděvu, co šili lidé co to uměli, nebylo to pro žebrotu, tedy nevím kolik jsi toho našil, ale zkusil bych si to nechat doladit u profi krejčové Bude to vypadat věrohodněji.
S tím si dovoluji nesouhlasit. Od začátku si šiju věci sám a začínal jsem s kalhotami, které mi přijdou složitější než kabátec. Jistě, z počátku je to fakt otrava. Musíš to mnohokrát stehovat a zkoušet, aby to nikde netáhlo atd. Nejlepší je, pokud máš někoho, kdo na tobě ten oděv může přímo našpendlit, pak už to jde v pohodě. Střih máš pěknej, takže bych se nebál a zkoušel to dál. Myslím, že hlavní nevýhoda samošití je, že to trvá dlouho, ale výsledek stojí za to.
Jednou jsem si kvůli rychlosti nechal ušít kalhoty od profesionální krejčové a víckrát už bych to neudělal. Z deseti metrů možná vypadaly věrohodně, ale už při pokusu se posadit se trhaly a dělaly mi takový zářez, že bych moh zpívat soprán .
Jinak, ve 14.století se moc nevyznám, ale rukávy bych rozhodně nasadil blíže ke krku a ten příčný šev by měl být výš v pase.
Futute ducem!
Re: Vývoj pánských kabátů v 15. století / vliv italské renes
KOLIHO KABÁTEK
Střih jsem dělala já, a pro jistotu jsem udělala všechno větší. Když se na to zpětně dívám, ramena opravdu potřebují zkrátit. Ovšem s tou výškou pasu, když se podíváte na přiložený střih, tak pasová linie(nejúžší místo na střihu) je v poměru asi o 5 cm výše než šev mezi vrchními a spodními díly. Otázkou je, nakolik se tomuto střihu pro dané období dá důvěřovat, protože tyto anglické a jim podobné německé rekonstrukce nemají u uvedených střihů zvedené zdroje ani obrázky/iluminace.
Ve předu má být ještě šněrování a stojáček. Další otázkou je, jak s těmi nohavicemi, protože konstatování: Udělat je sešité a ZAKRÝT to, aniž by to bylo podložené, se mi nelíbí. Jenomže bohužel o tom nemám nic nastudovaného. Posledním problémem, na který neznám odpověď je, jestli je možno udělat pod ramenem otvor podobně, jak je tomu u třicítkových kabátců. Protože pak si nedokážu představit, jak se v tom má dotyčný pohodlně hýbat.
Díky za rady
Střih jsem dělala já, a pro jistotu jsem udělala všechno větší. Když se na to zpětně dívám, ramena opravdu potřebují zkrátit. Ovšem s tou výškou pasu, když se podíváte na přiložený střih, tak pasová linie(nejúžší místo na střihu) je v poměru asi o 5 cm výše než šev mezi vrchními a spodními díly. Otázkou je, nakolik se tomuto střihu pro dané období dá důvěřovat, protože tyto anglické a jim podobné německé rekonstrukce nemají u uvedených střihů zvedené zdroje ani obrázky/iluminace.
Ve předu má být ještě šněrování a stojáček. Další otázkou je, jak s těmi nohavicemi, protože konstatování: Udělat je sešité a ZAKRÝT to, aniž by to bylo podložené, se mi nelíbí. Jenomže bohužel o tom nemám nic nastudovaného. Posledním problémem, na který neznám odpověď je, jestli je možno udělat pod ramenem otvor podobně, jak je tomu u třicítkových kabátců. Protože pak si nedokážu představit, jak se v tom má dotyčný pohodlně hýbat.
Díky za rady
Kikina s Ušima
- Galion
- Příspěvky: 259
- Registrován: 05 Srp 2010, 15:46
- SHŠ: HSŽ Poustevník
- Místo/Bydliště: Vítkův Kámen
Re: Vývoj pánských kabátů v 15. století / vliv italské renes
Ta výška pasu - na tom střihu to tak sice vypadá, ale logicky: Materiál potřebuješ ubrat dam, kde ti ho nejvíc přebývá. Ty střihy v MTA musíš brát trochu s rezervou, i tam autor píše že je potřeba je přizpůsobit konkrétní postavě. Každý má jinou figuru, jinde pas, jinak širokej... Zkus někdy vzít kus látky, sestehnout to jako rouru a navlíct na chlapa. A pak kolem toho běhej nějakou dobu s půlkilem špendlíků a zabírej to všude tak, aby to měl vypasovaný a těsný. A abys měla co nejmíň stehů. Ve výsledku když z toho uděláš střih dostaneš něco podobnýho tomu v knížce, akorát to prostě bude trochu jiný. A druhýmu chlapovi to sedět nebude.
Pokud to má být spodní kus oděvu, pak by měl být velmi přiléhavý. Proto i ty vsazený rukávy. Jde o to vychytat správně množství materiálu na rukávu a na těle. Pod paží trochu přidat a udělat tam klín (ketrej nemusí být nutně všitej, ale může to být s rukávem v jednom kuse).
Ale je to hrozná drbačka.
Ohledně nohavic, jestli spojené nebo dělené, je tady někde samostatná debata. Podle mně je možné obojí, sešité jsou nóbl, dělené praktičtější.
Pokud to má být spodní kus oděvu, pak by měl být velmi přiléhavý. Proto i ty vsazený rukávy. Jde o to vychytat správně množství materiálu na rukávu a na těle. Pod paží trochu přidat a udělat tam klín (ketrej nemusí být nutně všitej, ale může to být s rukávem v jednom kuse).
Ale je to hrozná drbačka.
Ohledně nohavic, jestli spojené nebo dělené, je tady někde samostatná debata. Podle mně je možné obojí, sešité jsou nóbl, dělené praktičtější.
Longius aut proprius mors sua quemque manet et mors ultima rerum.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Nejsou tu žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti