Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Luky, šípy, kuše atp. -moderovaná diskuse.

Moderátoři: lasky, Pája1111, hawkwind

wyr
Příspěvky: 10
Registrován: 17 Lis 2015, 14:57
Místo/Bydliště: Hochštetno

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od wyr » 26 Lis 2015, 11:27

Nuz pani nastal ten velky den a moja malickost sa dostala k drevu povodne urcenemu na vyrobu luku...je to ten hickory. mam na vas velmi dolezitu otazku: drzat sa pri tomto dreve letokruhov, alebo dat lahkovazne na odporucanie inych, ze u hickory toto vobec nie je dolezite?

radsej sa opytam a budem za blbca, ako to pokazit lebo "to staci/to mas dobre" a td atp...
pre istotu som si uz obtiahol letokruhy zboku, ale ked mi date vediet, ze to nie je potrebne tak pojdem ako je drevo rezane.
dakujem vopred za odpovede

Avatar uživatele
Kaša
Příspěvky: 720
Registrován: 08 Srp 2008, 01:19

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od Kaša » 26 Lis 2015, 12:34

Následovat letokruhy je vždy lepší, a navíc se při takové práci víc naučíš (ikdyž to bude těžší).
... ale samozřejmě by ti při tom mělo vyjít dost materiálu/masy na luk.

wyr
Příspěvky: 10
Registrován: 17 Lis 2015, 14:57
Místo/Bydliště: Hochštetno

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od wyr » 26 Lis 2015, 12:38

Diky Kaso, je to sice rezane sikmo, ale na tie rozmery co si mi napisal, to staci. Takze zostavam pri tom co som si myslel a dakujem za usmernenie

wyr
Příspěvky: 10
Registrován: 17 Lis 2015, 14:57
Místo/Bydliště: Hochštetno

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od wyr » 29 Lis 2015, 13:51

Zdravim pani, tak mam doma palicku z hickory, zabralo mi celu nocnu v robote zoskriabat ju na pomerne rovny letokruh, mimochodom fakt prijemna prplacka s tymto drevom...chcem sa spytat: ten letokruh, teda teraz uz hadam buduci back, je prakticky rovny a ako pozeram na tie vase luky, tie su pekne zagulatene-mam na backu zrazit a zagulatit hrany? pytam sa aby mi to zbytocne neprdlo....rad by som tu palicu urobil co najsilnejsiu, ale momentalne nemam predstavu ako blizko k prierezu vasich vojnovych sa mozem drzat. Takze ist viac do elipsy, alebo k D, alebo skor splostene D s oblymi hranami?

dakujem vopred za odpovede.

ps zatial je to este hranol so stredom cca 3,8x 3 cm, takze uberat este je kde.
a ratam, ze ramena uberat z boku uz od madla plynule, alebo do pol ramien jemne a od polky vyraznejsie?

Avatar uživatele
Kaša
Příspěvky: 720
Registrován: 08 Srp 2008, 01:19

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od Kaša » 30 Lis 2015, 08:58

Na zádech (back) luku by měly být rádiusy na hranách. Čím ostřejší budou, tím je to o trochu víc namáhané.
Já tam dělám rádiuy cca 3-5mm ... dle tyče.

Těch průřezů třeba z MR je spousta tvarů, je to dle polotovaru a výrobce, co s tím zamýšlí udělat.
Být tebou, udělám to radši víc ploché.

Pokud je tyč rovná, tak bych od středu stranově ubíral rovnoměrně ke špičkám, a posledních tak 25 cm ještě trochu víc.

Zdar
Kaša

wyr
Příspěvky: 10
Registrován: 17 Lis 2015, 14:57
Místo/Bydliště: Hochštetno

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od wyr » 30 Lis 2015, 23:02

Takze sa mam skor asi drzat toho, co je vpravo na tomto obrazku z MR, pripadne este plochejsi prierez. alebo ist radsej tym smerom, co cornus z agatu vyrezava? ktore by bolo pre hickory lepsie? inac je velky problem u toho dreva, ked vlakna neprebiehaju celym lukom, ale idu sikmo, co ma za nasledok, ze ich dlzka je teda do cca metra? ( aj ked niektore mozno pojdu aj dalej ako cez madlo...ale to bude len zlomok) treba to riesit omotavkou, alebo pockat kym dielo bude hotove a starat sa o to az v pripade nejakych prasklin?
a zase vdaka za rady Kasiku, ako predosle, tak aj buduce...a samozrejme aj komukolvek dalsiemu, kto sa chce podielat na mojom uceni. (ak teda nechce, aby mi ta palicka dala cez hubu :D)
Obrázek

Avatar uživatele
Kaša
Příspěvky: 720
Registrován: 08 Srp 2008, 01:19

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od Kaša » 01 Pro 2015, 08:12

Profily/průřezy luků z MR jsou víc baculaté, ti bys ho měl udělat trochu víc plochý.
Přerušené léta vadí, ale jak to popisuješ ty, tak to není tak strašné.

Jestli je to tvůj první luk tak se do toho už pusť a získávej zkušenosti reálnýma zkušenostma, ... je to lepší než vědět všechno teoreticky. :thumbup:
Jestli chceš dělat "longbow", tak nedělej to co Cornus, ten dělá jiné luky.

Kaša

Avatar uživatele
Pája1111
Bůh inhumačních technik
Bůh inhumačních technik
Příspěvky: 1375
Registrován: 05 Pro 2006, 10:08
SHŠ: Divoké svině
Místo/Bydliště: Brno

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od Pája1111 » 01 Pro 2015, 09:03

Léta vybíhající bokem jsou dost velký problém! Nesnaž se z toho dělat silný luk. Max. tak 50#. V lukařské bibli je i znázorněno o kolik ztrácí díky vybíhajícím létům dřevo pevnost.
Udělej to spíš jako plochý long bow, i ten má zakulacené hrany....
V postatě ten pravý profil z obrázku, jen bude mít plošší břicho.
„Jest čestné koupiti si dívku, unésti ji násilím je znakem statečnosti a odvahy, ale svésti děvče úsměvy a sladkými slůvky je podlé a hanebné“

Avatar uživatele
Kaša
Příspěvky: 720
Registrován: 08 Srp 2008, 01:19

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od Kaša » 01 Pro 2015, 09:15

Ty vybíhající léta, ... hoď sem fotku, ať jde vidět jak moc je to špatně.
Pokud ti ty léta vybíhají uprostřed luku, udělej tužší střed ... omotávka to taky řeší, ale spodek musíš dát pryč, aby ti to nezavazelo při tileru.

wyr
Příspěvky: 10
Registrován: 17 Lis 2015, 14:57
Místo/Bydliště: Hochštetno

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od wyr » 01 Pro 2015, 21:27

Tak pani odfotil som vam to drevo, je to fotka zo strany brucha, aby ste tam aspon nieco videli a je to vo fotoalbume v mojej galerii. este neviem ako sa z galerie hadzu fotky sem, tak sa prosim pozrite, ziadne prasarny tam nenajdete.
Podla mna to vyzera ako rezane z pokruteneho kmena...nuz ale co uz...
ako som pisal uz skor, letokruh na backu je po celej dlzke, akurat vlakna idu takto sikmo, dlzku to ma 1900mm-to len orientacne.
A este otazka: ak niekedy este nieco taketo dotrepem domov, zachranil by to bambus na backu? Alebo pripadne Paja, keby som na toto nalepil bambus, stacilo by to podla teba na to, aby som mohol ist cez tych 50 libier?

vdaka za rady a postrehy

vas ja...

ps Kasik, doma nie je kedy struhat, ale zajtra mam zase nocnu, takze beriem obojrucak(poriz) a pokracujem v zacatom diele...a teoria nie je nikdy na zahodenie, napriklad take vektory z fyziky dokazu veeeela pomoct napriklad aj pri prechadzani cez cestu v premavke mimo prechodu pre chodcov...a aj vy ich pouzivate aj ked nevedomky napr pri cloute :)

Avatar uživatele
Kaša
Příspěvky: 720
Registrován: 08 Srp 2008, 01:19

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od Kaša » 02 Pro 2015, 12:57

Hoď sem aspoň odkaz na tu galerii.

wyr
Příspěvky: 10
Registrován: 17 Lis 2015, 14:57
Místo/Bydliště: Hochštetno

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od wyr » 02 Pro 2015, 15:17

ved mi klikni na meno a tam by ti malo ukazat ked zides dole- posledne obrazky.

Avatar uživatele
Kaša
Příspěvky: 720
Registrován: 08 Srp 2008, 01:19

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od Kaša » 02 Pro 2015, 15:32

Aha, ....stejně z toho nejde moc poznat.
Pokud z toho teda chceš dělat nějaký silnější luk (třeba těch 50+), tak na to nalep jednoduchý plátěný backing.

earendil
Příspěvky: 166
Registrován: 18 Říj 2014, 20:18

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od earendil » 27 Led 2016, 15:14

Ahojte, měl bych dvě technické ...

1.) Doted' jsem z jasanu dělal luky tak, že měly všechny hrany silně zakulacené, ale na břichu plošku - nebyly úplně dokulata. Ted' jsem četl v předpisu pro luky na Welsh Class, že "belly shall not be flat in section". Znamená to, že luk nesmí mít ani malou plošku? A platí to i pro ostatní třídy (MR, MW...)?

2.) Asi dost hloupý dotaz, nicméně - končíky z rohoviny na luky nasazujete na kuželovitou špičku dřeva. V místě, kde na končíku tlačí tětiva, je vevnitř dřevěný kužel už tenčí a zádový letokruh dřeva tam přímo neni. Prostě když si to takhle představim, bojim se, aby mi to neprasklo, když tětiva netlačí přímo na záda luku. Mám k dispozici jen parožinu, ta je křehčí, nebylo by pro mě bezpečnější, abych udělal kužel více nadsazený, aby měl tu vrchní stranu tvořenou zády luku?

Díky za odpovědi, earendil

Honza F.
Sponzor Brodce
Příspěvky: 766
Registrován: 24 Kvě 2009, 07:48

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od Honza F. » 27 Led 2016, 16:25

V českém překladu předpisu pro welsh class je: všechny profily musí splňovat poměr 5/8 pro břicho/záda luku, přičemž břicho luku by nemělo být v průřezu ploché.
Je jasné, že z jasanu nikdy nemůžeš udělat stejný profil, jako třeba z tisu. Je to myšleno tak, aby to nebyl vysloveně plochý luk. Malá ploška, pokud bude dodržen ten poměr 5/8 nevadí.
Ohledně končíků ti poradit neumím.

Odpovědět

Vrátit se na “Historická střelba”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Nejsou tu žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti