Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Luky, šípy, kuše atp. -moderovaná diskuse.

Moderátoři: Pája1111, hawkwind, lasky

legolas380
Příspěvky: 25
Registrován: 16 Srp 2011, 16:12

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od legolas380 » 02 Zář 2019, 13:01

Caute. Robim prvy krat luk z bazy a mam taky problem ze po napnuti tetivy nemam stred tetivy nad osou luku. Vo vypnutom stave je ten luk rovny. Predpokladam ze by stacilo ubrat z brucha na jednej strane. Len teraz neviem na ktorej. Viete poradit?

Avatar uživatele
Kaša
Příspěvky: 1167
Registrován: 08 Srp 2008, 01:19

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od Kaša » 02 Zář 2019, 13:05

Uber na té straně kde chceš aby se ti to na tu stranu pohlo.
... a jinak moc nad tím nepřemýšlej a hrábni do toho, a podle toho jak se to chová tak uvidíš co dál.
Říká se tomu průzkum bojem. :badgrin:

legolas380
Příspěvky: 25
Registrován: 16 Srp 2011, 16:12

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od legolas380 » 02 Zář 2019, 13:14

Tak potom prieskumom bojom som uberal opacne. Waaa.. Ok takze ked tetiva uchadza do jednej strany ja uberam z opacnej...

Avatar uživatele
Kaša
Příspěvky: 1167
Registrován: 08 Srp 2008, 01:19

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od Kaša » 02 Zář 2019, 13:23

No logicky, pokud jsi někde ubral a zhoršilo se to, ... tak uber na opačnej straně. :bom: :thumbup:

Ono občas tam působí více sil a nejlépe je řídit se realitou než teorií.

legolas380
Příspěvky: 25
Registrován: 16 Srp 2011, 16:12

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od legolas380 » 02 Zář 2019, 15:23

Dik za radu. Z luku mi skoro nic neostalo ale mal si pravdu...nabuduce budem vediet :)

Avatar uživatele
earendil
Příspěvky: 358
Registrován: 18 Říj 2014, 20:18

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od earendil » 02 Zář 2019, 15:37

Dobrá rada nad zlato :badgrin:
Tohle bývá způsobeno nějakou asymetrií profilu luku, např. když máš jednu stranu vyšší než druhou a pak ti profil jde místy do lichoběžníku. Pak pomůže samozřejmě ten profil srovnat aby byl symetrický. ale musí se to udělat s citem...
Některý kus dřeva může naopak být ve vypnutém stavu křivý, ale napnutím se srovná, protože má v profilu nějakou tuhletu asymetrii která to vyrovnává.

Záškodník
Příspěvky: 42
Registrován: 12 Zář 2017, 10:28

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od Záškodník » 14 Zář 2019, 21:15

Zdravím, zajímalo by mě čím odmastit rohovinu před lepením. Napadá mě aceton, ale nechci si rozpustit i ten roh. U končíku je to asi jedno, ale jde mi o vložku do zářezu na tětivu u kolíčkové kuše.
Lučiště z jilmu už mám nahrubo tilerované a síla se blíží 200lb. Nátah je 36cm, ntn 1m, střed 44 x 24mm. Má smysl to z tlakové strany žíhat? V jednom místě, kde jsou dva piny mám už podezření na drobný fret. Do drážky mi zbývá poslední palec nátahu.
Díky za rady
Záškodník

Avatar uživatele
dav1dMldc
Příspěvky: 645
Registrován: 16 Kvě 2010, 19:44

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od dav1dMldc » 01 Říj 2019, 19:16

Rohovinu netreba odmasťovať, alebo aspoň nie na také drobnosti. S opalovaním brestu nemám dobré skúsenosti, berie to väčší set a stráca pružnosť (moja skúsenosť z niekoľkých lukov).
Nejprve si zjistěte fakta, potom je můžete překroutit dle libosti.
Mark Twain

Avatar uživatele
earendil
Příspěvky: 358
Registrován: 18 Říj 2014, 20:18

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od earendil » 01 Říj 2019, 19:27

Já ted' dělám z jilmu hodně a také mi opalování nepomáhá. Ale asi stojí za to celé dřevo pořádně prohřát, a tím ho dosušit, hlavně pokud děláš jako já v dílně, která je spíš vlhčí a tam dřevo i skladuješ.

Avatar uživatele
earendil
Příspěvky: 358
Registrován: 18 Říj 2014, 20:18

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od earendil » 04 Říj 2019, 07:54

Otázka pro svídaře (david, cornus, markus...): jak velké (tlusté) kmínky používáte? Nakácel jsem nějaké tenké (3-4 cm) i silnější (6-7 cm). Ty silnější mají více pokroucená vlákna (čím dál od dřeně, tím víc) a občas uprostřed náznak hniloby. Béžovější dřevo starších kmínků se mi ale zdá být trochu tvrdší, než růžovější dřevo, co mají mladší blíž ke dřeni.

Jde mi hlavně o to, kudy by měla u hlubokých profilů běžet dřeň, aby měla co nejmenší dopad na pevnost tlakové strany luku. Vím, že ideálně by tam být neměla :D . Zajímá mě ale i úhel letokruhů na břiše luku.
Př.1: Měl bych kmínek 30mm, luk budu dělat 25mm hluboký. Dřeň mi bude z břicha "vylézat" až někde v posledních čtvrtinách ramen, a řez dřeva na břiše se bude měnit od tangenciálního někde u zářezů, přes radiální tam kde vylézá dřeň, až po obráceně tangenciální uprostřed luku.
Př. 2 Měl bych kmínek 50mm, luk budu dělat 25mm hluboký. Dřeň bude na břichu přítomna jen uprostřed a jen jako mělká drážka. Řez dřeva na břiše se budě měnit od radiálního uprostřed luku, po tangenciální všude jinde.

Který řez je pro tlakovou pevnost dřeva nejhorší? Jak moc pevnost kazí přítomnost dřeně tam, kde vylézá ze dřeva, nebo tam, kde je jen mělce ponořená pod břichem?

Díky moc :)

Záškodník
Příspěvky: 42
Registrován: 12 Zář 2017, 10:28

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od Záškodník » 04 Říj 2019, 16:59

Otázku bych měl přenechat povolanějším, ale ze svídy teď jeden luk dělám a mám jí dost v zásobě. Problém nevidím ani tak v rozdílu pevnosti, jako v tendenci svídy praskat od dřeně. V kulatině se to bez trhlin moc sušit nedá. Pokud se dřeň objeví kolem středu luku na jeho břiše a nejde do hloubky, tak by to mělo být v pohodě. Tedy za předpokladu, že tam není suk nebo piny. Čisté dřevo svídy fretuje málo, ale u kazů naopak dost často.

Avatar uživatele
earendil
Příspěvky: 358
Registrován: 18 Říj 2014, 20:18

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od earendil » 04 Říj 2019, 17:03

Ty tenčí kmínky se mi zdařily vysušit téměř bez prasklin v kulatině, a přitom šly v zimě ze úplného vlhka přímo do místnosti s kotlem a to bez kůry a bez jakéhokoli zatření. Skoro se nepokroutily.
Na druhou stranu praská to při rovnání hodně, hlavně jak píšeš od dřeně. Tak to rovnám jen za mírného nahřátí a přitom to mám stažené svěrkami. Zatím to drží ok.

Záškodník
Příspěvky: 42
Registrován: 12 Zář 2017, 10:28

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od Záškodník » 04 Říj 2019, 17:10

Kvalita svídy se liší kmen od kmene, měl jsem i kus průměru 14 až 16cm se slušně rovnými vlákny a jeden 10 až 12cm kmen jsem dokonce štípal s přijatelným výsledkem. Na stromku se ale průběh vlákna dost blbě posuzuje, takže i polovina kmínků co jsem řízl byla na vyhození...

Avatar uživatele
earendil
Příspěvky: 358
Registrován: 18 Říj 2014, 20:18

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od earendil » 04 Říj 2019, 17:13

Docela stromy :O U tenčích to jde poznat podle směru větviček

Záškodník
Příspěvky: 42
Registrován: 12 Zář 2017, 10:28

Re: Luky - výroba a technické dotazy všeho druhu

Příspěvek od Záškodník » 04 Říj 2019, 17:20

Díky. Byly to pořádné špalky a mokré dřevo je neskutečně těžké...
Srovnání byl taky velký problém. Obavy mám že to začne praskat, jakmile do toho řízneš. Pokud ne, tak bych si s dření moc hlavu nelámal.

Odpovědět

Vrátit se na “Historická střelba”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Nejsou tu žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti