Lukařský chat - nežvanit v galerii, ale tady!
Moderátoři: hawkwind, lasky, Pája1111
Re: Lukařský chat - nežvanit v galerii, ale tady!
to marcus: Z ty svidy se rezou hranoly nebo se pouziva pulpalcovej prut? Jestli mi pamet neklame, vim o metrovych polinkach.
Celý umění střílet lukem je uložený mezi ušima, chlapče.
Re: Lukařský chat - nežvanit v galerii, ale tady!
Snad nevadí když odpovím za Markusa, svídový šípy se dělají z proutí. Nařezat a svázat je dohromady než proschnou, tolik se nezprohýbají. Já sušil v kůře, možná by to šlo i oloupaný, to jsem zatím nezkoušel. Úplně se to pak nabízí pro hroty s trnem, ale to asi nebude Tvůj případ. Rovnat se dají teplem, mě to šlo docela i za studena jen v rukách. V místě součků, který jsou vstřícně, to je náchylnější k praskání při tom rovnání, tak tam opatrněji. Však vyzkoušej, svídový proutí nic nestojí. Jo a ber trošku větší průměr než budeš chtít hotovej šíp, trochu to seschne, něco kůra a některý pruty jsou oválnýho průřezu.
U hotovýho šípu je dobrý, když prostředek týbla nevyjde na součky.
U hotovýho šípu je dobrý, když prostředek týbla nevyjde na součky.
Všichni tam nasávali jak tepláky hozený do potoka . . .
Re: Lukařský chat - nežvanit v galerii, ale tady!
K šípom z liesky
už dlho používam lieskové šípy vychádza mi to tak že nie je lieska ako lieska.
rozdiely sú hlavne v tom, kde ako rástla lieska, a potom v sušení.
najlepšie sú liesky od potokov a bažín, lesom prerastených krovin a priehlbín. Tam liesky rastú rýchlo, a majú aj rovnejšie a dlhšie vlákna. dobré drevo je také, že keď ho za čerstva lámem, tak sa láme na dlhé rozstrapatené miesto, alebo nie je ho možné zlomiť. (podobne ako sa láme svíb)
potom to musí byť zdravý les(lieskovisko) trs by nemal byť napadnutý hubami, a hnilobou. drevo takých liesok je krehkejšie aj keď nie je priamo napadnuté. (napadnutá lieska často vtedy vyháňa dlhé prúty). také drevo začne ,,papierovatieť,, (majú menšiu hustotu, a rýchlo sa lámu) horšie sa šmirgľujú drevo sa drolí, zlom je krátky). rozdiel niekedy cítiť v rukách ako sa správa...
na zber sú lepšie staršie prúty, do priemeru 2cm oni sa zosušia,a potom ich aj tak ohobľujem.
ďalší proces, ktorý ovplyvňuje vlastnosti je sušenie, tenké priemery do 2cm suším rýchlo dobré je očistiť kôru skôr a vyrovnať prúty, zviazať ich a dosušiť. kvalitnejšie tyčky mi vyšli ak som ich sušil rýchlo. Ak zostane v kôre nesmú sa dostať znova na vlhko, ináč drevo zahnedne. po vysušení ma hnedastú farbu a je krehkejšie. ideálne je ak ma nažltlú farbu.
hrubé priemery naopak treba pomaly sušiť. Doma mam hrbu takých polien odložených na poriská, sušených cca 10 rokov, túto zásobu priebežne dopĺňam. Takto presušené drevo je pružné a pevné. Na šípy sa mi zdá, oveľa oveľa lepšie ako prútie. šípy z týchto kmeňov boli lepšie ako z ihličnanov.
nie som si celkom istý či to tak naozaj funguje, ale šípy ktoré som natrel masťou a opražil nad oňom (kvôli rovnaniu) vydržia viac.
toľko z mojej skúsenosti z lieskovými šípmi.
už dlho používam lieskové šípy vychádza mi to tak že nie je lieska ako lieska.
rozdiely sú hlavne v tom, kde ako rástla lieska, a potom v sušení.
najlepšie sú liesky od potokov a bažín, lesom prerastených krovin a priehlbín. Tam liesky rastú rýchlo, a majú aj rovnejšie a dlhšie vlákna. dobré drevo je také, že keď ho za čerstva lámem, tak sa láme na dlhé rozstrapatené miesto, alebo nie je ho možné zlomiť. (podobne ako sa láme svíb)
potom to musí byť zdravý les(lieskovisko) trs by nemal byť napadnutý hubami, a hnilobou. drevo takých liesok je krehkejšie aj keď nie je priamo napadnuté. (napadnutá lieska často vtedy vyháňa dlhé prúty). také drevo začne ,,papierovatieť,, (majú menšiu hustotu, a rýchlo sa lámu) horšie sa šmirgľujú drevo sa drolí, zlom je krátky). rozdiel niekedy cítiť v rukách ako sa správa...
na zber sú lepšie staršie prúty, do priemeru 2cm oni sa zosušia,a potom ich aj tak ohobľujem.
ďalší proces, ktorý ovplyvňuje vlastnosti je sušenie, tenké priemery do 2cm suším rýchlo dobré je očistiť kôru skôr a vyrovnať prúty, zviazať ich a dosušiť. kvalitnejšie tyčky mi vyšli ak som ich sušil rýchlo. Ak zostane v kôre nesmú sa dostať znova na vlhko, ináč drevo zahnedne. po vysušení ma hnedastú farbu a je krehkejšie. ideálne je ak ma nažltlú farbu.
hrubé priemery naopak treba pomaly sušiť. Doma mam hrbu takých polien odložených na poriská, sušených cca 10 rokov, túto zásobu priebežne dopĺňam. Takto presušené drevo je pružné a pevné. Na šípy sa mi zdá, oveľa oveľa lepšie ako prútie. šípy z týchto kmeňov boli lepšie ako z ihličnanov.
nie som si celkom istý či to tak naozaj funguje, ale šípy ktoré som natrel masťou a opražil nad oňom (kvôli rovnaniu) vydržia viac.
toľko z mojej skúsenosti z lieskovými šípmi.
Re: Lukařský chat - nežvanit v galerii, ale tady!
PeterLe, to zní dobře a jednoduše. Mě to právě roste podél potoku s velmi měkkou půdou jako druhá etáž pod duby a vrbami. Už od mala jsem tam běhal a pruty lískáčů mi sloužily jako náhražka za jakoukoli zbraň
Ještě bych se rád dozvěděl, u slabších tyček, jak se vyhneš dužině ve středu?
Každopádně moc děkuji za pomoc a nějaké tyčky si co nejdřív nařežu.
Ještě bych se rád dozvěděl, u slabších tyček, jak se vyhneš dužině ve středu?
Každopádně moc děkuji za pomoc a nějaké tyčky si co nejdřív nařežu.
Re: Lukařský chat - nežvanit v galerii, ale tady!
Určite to treba vyskúšať. Každému funguje niečo iné. Šipy z prútov ( šlahúňov ) vyzerajú echt primitívne.
Rezať svíb na tyčky som neskúšal. Je to tvrdé a pevné drevo, takže by mohlo byť, ale nie som si istý, či sa to oplatí. Ťažko nájdeš taký priemer, aby sa vôbec oplatilo zapnúť pílu. Druhá vec je, že menšie priemery majú väčšinou zarastené suky, takže bude asi veľký odpad. A na čo, keď nie je problém nájsť prút už v podstate pripravený na výrobu. Svíbové prúty sa dajú sušiť bez kôry, vo zväzku.
Keď už sa niekomu chce babrať s prútmi, lebo je to učenie na dlho, tak by som venoval čas a energiu práve svíbu. Také šípy doslova prežijú niekoľkých majiteľov, lieska je oproti tomu papier.
Ešťe ťažsí, ako svíbové, sú drieňové prúty.
Rezať svíb na tyčky som neskúšal. Je to tvrdé a pevné drevo, takže by mohlo byť, ale nie som si istý, či sa to oplatí. Ťažko nájdeš taký priemer, aby sa vôbec oplatilo zapnúť pílu. Druhá vec je, že menšie priemery majú väčšinou zarastené suky, takže bude asi veľký odpad. A na čo, keď nie je problém nájsť prút už v podstate pripravený na výrobu. Svíbové prúty sa dajú sušiť bez kôry, vo zväzku.
Keď už sa niekomu chce babrať s prútmi, lebo je to učenie na dlho, tak by som venoval čas a energiu práve svíbu. Také šípy doslova prežijú niekoľkých majiteľov, lieska je oproti tomu papier.
Ešťe ťažsí, ako svíbové, sú drieňové prúty.
Re: Lukařský chat - nežvanit v galerii, ale tady!
nijako... dužina v strede ostane, šípu to nijako nevadíearendil napsal: Ještě bych se rád dozvěděl, u slabších tyček, jak se vyhneš dužině ve středu?
ak ale režem hrubé na hranolčeky ktoré zaokrúhľujem tak ten stred odrežem
zaokruhlovat na struhatku sa daju aj pruty, dokonca aj vlnité, urýchľuje to prácu a dajú sa dosiahnuť dobré výsledky
Re: Lukařský chat - nežvanit v galerii, ale tady!
Čo sú to dobré výsledky ? Vydržia Tie Tvoje lieskové šípy náraz na kameň ?
Re: Lukařský chat - nežvanit v galerii, ale tady!
ups, nepresné vyjadrenie, dobrý výsledok je za málo námahy veľa výsledku,
prúty sa dajú nazbierať rýchlo a vo veľkých množstvách, ostrúhajú sa ešte rýchlejšie, a výsledkom je kopec paličiek....
nárazy na kameň asi neprežijú.... neskúšal som
väčšinou ich používam na bambuláky- eurošípy...
a samozrejme nemožno výdrž liesky porovnávať zo svíbom
prúty sa dajú nazbierať rýchlo a vo veľkých množstvách, ostrúhajú sa ešte rýchlejšie, a výsledkom je kopec paličiek....
nárazy na kameň asi neprežijú.... neskúšal som
väčšinou ich používam na bambuláky- eurošípy...
a samozrejme nemožno výdrž liesky porovnávať zo svíbom
Re: Lukařský chat - nežvanit v galerii, ale tady!
Rýchla robota nie je výsledok. Jednak z hotových šípov budeš musieť časť vyradiť, pretože nebudú lietať všetky rovnako, rozptyl je väčší, ako pri rezanine. Ďalej ide napríklad aj to, do akého luku chceš šípy použiť. Lieska je ľahké drevo, teda nejaký silnejší luk treba zvážiť. Ak chceš s lieskovými šípmi strieľať v prírode, teda nejde o len o jeden výstrel, tak potrebuješ odolné drevo. Ak lieska narazí na kameň, vždy sa to minimálne za hrotom zlomí, atď ...
Re: Lukařský chat - nežvanit v galerii, ale tady!
Čau, tak můj první pokus o luk dopadl bohužel zlomením při prvním ostrém nátahu. Získal jsem spoustu zkušeností a snad jsem se poučil, přiložím fotky a poprosil bych vaše typy, co jsem udělal hodně špatně...
Výroba od pokácení po finální obroušení před nalakováním trvala zhruba 3 týdny. (schnout jsem nechával postupně v teplejších a sušších místnostech, bez prasklin.)
Dřevo: Jasan, průměr tak 7-8cm.
Po hrubém opracování pořízem na tvar luku jsem nechal doschnout dokud se neměnila váha.
Když jsem začal s tileringem zjistil jsem že jsem už hodně ubral na ramenech a natahovací síla je velmi malá: na 80cm asi 15kg. Tak jsem v podstatě ubíral pouze špičky. A u pravého ramena od středu ke konci aby mělo aspon podobný průhym jako levé.
Začátek tileringu:
(červený kroužek místo zlomu)
Luk: Váha po obroušení 400g
Délka: 187cm
Rozměry: šířka/hloubka
za madlem 4,5cm/2cm
30cm od konce 3,5cm/1cm
10cm od konce 2cm/1,2cm
Takže se ptám jestli jsem moc ubral na ramenou blízko madla a měl sem víc ubrat na špičkách ? Jinak nechápu, že při tak malé nátahové síle praskl.
A taky mě zarazilo, že po tileringu zůstal výrazný deflex?
Díky.
Výroba od pokácení po finální obroušení před nalakováním trvala zhruba 3 týdny. (schnout jsem nechával postupně v teplejších a sušších místnostech, bez prasklin.)
Dřevo: Jasan, průměr tak 7-8cm.
Po hrubém opracování pořízem na tvar luku jsem nechal doschnout dokud se neměnila váha.
Když jsem začal s tileringem zjistil jsem že jsem už hodně ubral na ramenech a natahovací síla je velmi malá: na 80cm asi 15kg. Tak jsem v podstatě ubíral pouze špičky. A u pravého ramena od středu ke konci aby mělo aspon podobný průhym jako levé.
Začátek tileringu:
(červený kroužek místo zlomu)
Luk: Váha po obroušení 400g
Délka: 187cm
Rozměry: šířka/hloubka
za madlem 4,5cm/2cm
30cm od konce 3,5cm/1cm
10cm od konce 2cm/1,2cm
Takže se ptám jestli jsem moc ubral na ramenou blízko madla a měl sem víc ubrat na špičkách ? Jinak nechápu, že při tak malé nátahové síle praskl.
A taky mě zarazilo, že po tileringu zůstal výrazný deflex?
Díky.
Re: Lukařský chat - nežvanit v galerii, ale tady!
Ahoj. Tak možná bych tomu ani neříkal tiller. Proč se to zlomilo, je úplně jasný. Levý rameno je výrazně slabší, takže to prostě prasklo v nejslabším místě. Pravý se ohýbá zase hned za madlem. Od začátku ohýbání musí chodit obě ramena co nejvíc stejně. Vím že ze začátku to člověk nezkušeným okem moc nevidí, ale snažit se o to. V podstatě to levý rameno má tvar v ohybu ucházející, jen kdyby se ohýbaly stejně.
Ten trvalej ohyb může být kvůli špatné kvalitě dřeva(s tím související malá nátahová síla), když teda říkáš že suchý to bylo dost. Ale u jasanu je lepší trochu přesušit třeba na topení. Ty tři týdny se mi zdají fakt málo na úplný proschnutí.
Taky dřevo není nejlíp zvolený. Dá se najít hromada úplně rovnejch jasanů třeba i bez suků. Na těch je kontrola rovnoměrnýho ohybu zase jednodušší. Jen zkoušej, snaha se cení.
Ten trvalej ohyb může být kvůli špatné kvalitě dřeva(s tím související malá nátahová síla), když teda říkáš že suchý to bylo dost. Ale u jasanu je lepší trochu přesušit třeba na topení. Ty tři týdny se mi zdají fakt málo na úplný proschnutí.
Taky dřevo není nejlíp zvolený. Dá se najít hromada úplně rovnejch jasanů třeba i bez suků. Na těch je kontrola rovnoměrnýho ohybu zase jednodušší. Jen zkoušej, snaha se cení.
Všichni tam nasávali jak tepláky hozený do potoka . . .
Re: Lukařský chat - nežvanit v galerii, ale tady!
Dobře díky, jo to dřevo bylo divný, taková guma.
Ano udělal sem velkou chybu při hrubém opracování že sem odebral moc materiálu a pak už nešel dělat tiler.
Mám další dva kusy tak to třeba vyjde. (ke tvaru luku žádný velký námitky ? moc se v tom nevyznám co použít a jak (flat bow, kulatý, D,) tenhle tvar se mi zdál nejjednoduší na výrobu)
Dosušoval jsem v obýváku - kolem 23C a 40% vlhkosti.
Ano udělal sem velkou chybu při hrubém opracování že sem odebral moc materiálu a pak už nešel dělat tiler.
Mám další dva kusy tak to třeba vyjde. (ke tvaru luku žádný velký námitky ? moc se v tom nevyznám co použít a jak (flat bow, kulatý, D,) tenhle tvar se mi zdál nejjednoduší na výrobu)
Dosušoval jsem v obýváku - kolem 23C a 40% vlhkosti.
Re: Lukařský chat - nežvanit v galerii, ale tady!
Jde o to, jestli je to skutečně jasan. Mohl by to klidně být pajasan. Podle toho lomu by to na to i docela vypadalo, sám jsem jednou z podobného materiálu dělal.
Vzdělání při člověku nectném je toliko jako šperk v rypáku svině. J. A. Komenský
Re: Lukařský chat - nežvanit v galerii, ale tady!
No to jsem si myslel že vím stoprocentně, protože konce větví jsou tlustý a zakončený velkýma černýma pupenama...
Zato vedle roste ještě něco co nevím co to je, má menší pupeny ne úplně černý, na větvích spousta ,,nosíků,, jako má javor ale menších. Javor to není, protože jsem na stromu našel pár posledních listů a byli podobný jasanu. Nejspíš to je jiný druh: Jasan Zimnář ? ...
Zato vedle roste ještě něco co nevím co to je, má menší pupeny ne úplně černý, na větvích spousta ,,nosíků,, jako má javor ale menších. Javor to není, protože jsem na stromu našel pár posledních listů a byli podobný jasanu. Nejspíš to je jiný druh: Jasan Zimnář ? ...
Re: Lukařský chat - nežvanit v galerii, ale tady!
Doporučuju Ti zjistit si tady na fóru, nebo na lukostřelci dřeviny vhodný pro výrobu luku a k tomu si najít fotky na gůglu abys neměl pochybnosti.
Listy podobný jasanu má i javor jasanolistej a ten se vůbec nehodí.
Listy podobný jasanu má i javor jasanolistej a ten se vůbec nehodí.
Všichni tam nasávali jak tepláky hozený do potoka . . .
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Nejsou tu žádní registrovaní uživatelé a 12 hostů